El municipi de Tordesillas (Valladolid) ha iniciat el compte enrere per a les festes de la Mare de Déu de la Penya i de la Guia, on se celebra el tradicional torneig del Toro de la Vega. Antigament, aquest esdeveniment consistia a perseguir un brau per clavar-li una llança i matar-lo, fins que la Junta de Castella i Lleó va prohibir per decret llei la mort pública de l'animal enmig d'aquesta festa. Tot i això, el torneig taurí es continua fent, i davant la possible presència de grups d'animalistes que intentin boicotejar-lo, han decidit desplegar un ampli dispositiu per mantenir la seguretat al recinte. En total, 150 guàrdies civils, alguns d'ells a cavall, vetllaran pel desenvolupament del Toro de la Vega aquest 12 de setembre.
Així ho han pactat en una reunió l'alcalde del municipi, Miguel Ángel Oliveira, la subdelegada del govern espanyol a Valladolid, Alicia Villar, representants de la Junta de Castella i Lleó, Guàrdia Civil, Guàrdia Civil de Trànsit, Policia Local, Creu Roja, Protecció Civil i un delegat de la Conselleria de Medi Ambient. La seguretat d'aquesta jornada taurina ha estat un dels principals temes que s'ha abordat en aquesta trobada, on s'ha decidit que hi haurà prop de 145 efectius entre dilluns i dimarts. A aquests agents, també s'hi sumarà Guàrdia Civil a cavall "per controlar el desenvolupament correcte del festeig, a més dels possibles grups d'animalistes que puguin donar-se cita durant la celebració", segons informa Europa Press.
Un torneig del Toro de la Vega sense matança pública
Enguany, el torneig del Toro de la Vega se celebrarà com un correbou convencional, després que el partit animalista PACMA presentés un recurs per les noves bases presentades per l'Ajuntament de Tordesillas per aquest esdeveniment davant del Tribunal Superior de Justícia de Castella i Lleó el 2022. L'escrit arribava amb intenció de regular el torneig després del decret llei aprovat el 2016, que prohibeix la mort dels braus en espectacles públics.
PACMA va aconseguir aturar aquest procés, que es manté a l'espera d'una resolució judicial que determini si és possible readaptar el torneig Toro de la Vega a la legalitat o si, per contra, no es podrà celebrar com es feia en l'època medieval. El partit animalista va aplaudir que, un any més, s'eviti una "mort agònica i espantosa", a pesar que va lamentar que encara es produeixin correbous i festes que impliquin la tauromàquia. En aquest sentit, van recordar en un comunicat que la suspensió del torneig no és definitiva fins que no hi hagi una decisió final aprovada.