El 13,7% dels alumnes de Catalunya abandonen els estudis de manera prematura —en acabar l'ESO, amb 16 anys—, segons un estudi encarregat pel Consorci d'Educació de Barcelona i presentat aquest dilluns. En el cas de Barcelona, la taxa d'abandonament prematur dels estudis és bastant menor, del 7%. Això és degut a l'oferta més gran de cicles formatius que hi ha a la capital catalana a diferència d'altres zones de Catalunya. L'estudi també aporta una guia sobre quines pràctiques són "més efectives" per combatre l'abandonament prematur dels estudis: fonamentalment, controlar l'assistència a classe, fomentar l'hàbit lector, seguir les recomanacions dels orientadors i mantenir una bona comunicació entre els centres i les famílies.

L'anàlisi que ha presentat el Consorci compta amb la participació de 136 centres educatius que imparteixen classes de secundària a la capital catalana, dels quals 60 són centres d'alta vulnerabilitat (CAV) que registren més d'un 30 % d'alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu. La investigació, encarregada a la consultora KSNET, ha estat elaborada a partir de les darreres dades disponibles, que són del curs 2021-2022.

Presencialitat i lectura

L'anàlisi assenyala que els centres que treballen per "assegurar" la presència diària de l'alumnat a l'institut obtenen un percentatge d'abandonament "inferior al que s'espera". L'alumnat dels centres on sempre es fa registre diari d'assistènciaentre 10 i 14 punts percentuals menys de probabilitats d'abandonar els estudis. Segons els resultats, el 73,1% dels centres d'alta vulnerabilitat que fan sempre registres d'assistència tenen una taxa d'abandonament per sota de l'esperada.

L'estudi també considera que els centres més efectius són aquells que garanteixen la continuació de matèria davant la falta d'un professor i relaciona les activitats per fomentar l'hàbit lector amb menys abandonament dels estudis del previst. El 50% d'aquests centres més efectius en la prevenció de l'abandonament escolar diuen promoure l'hàbit lector i el 33,3% fan activitats de lectura o individual dins de l'aula, dues activitats que rebaixen en gairebé tres punts percentuals les possibilitats d'abandonament de l'alumnat.

Segons l'informe, una altra de les mesures que es relaciona amb majors probabilitats d'abandonament són els exàmens orals: un 52,9 % dels centres amb alta vulnerabilitat "més efectius" avalua els seus alumnes mitjançant proves orals una vegada al mes, mentre que als centres "menys efectius" aquest percentatge augmenta fins a 71,4 %. Per això, Comas ha insistit en l'ús de tècniques d'autoavaluació i coavaluació entre l'alumnat: el 16,7 % d'aquests centres complexos "més efectius" ho implementen sempre, mentre que cap dels "menys efectius" ho fa. També consideren positiu el foment d'activitats de recerca i aprenentatge autònom, fer treballs individuals i en grup, així com implementar treball globalitzat per projectes. Tot això últim, molt debatut ara mateix en el camp de l'educació i amb un creixent nombre de professors que hi estan en contra, en considerar que suposa una important davallada del nivell.

Tutories i molta comunicació amb les famílies

Els resultats de l'estudi també indiquen que, a l'hora de minimitzar l'abandonament, és millor destinar el temps a tutories individuals que excedir-se en jornades d'orientació. Així, només el 5,6 % dels centres amb alta vulnerabilitat que registren un percentatge d'abandonament escolar en acabar l'últim curs d'ESO inferior al que s'espera (d'acord amb les característiques socioeconòmiques del seu alumnat) organitzen més de cinc jornades d'orientació anuals, a diferència del 21,4 % de centres "menys efectius". En aquest sentit, la cap de la unitat de recerca del Consorci, Marta Comas ha explicat que les activitats "informatives i no tan formatives no són tan efectives, perquè poden distreure".

En aquest sentit, l'informe destaca que dur a terme almenys cinc sessions individuals amb el tutor al llarg del curs es relaciona amb probabilitats d'abandonament de fins a 1,9 punts percentuals més reduïdes: el 50 % dels centres d'alta vulnerabilitat "més efectius" ho fan, a diferència del 42,9 % dels quals registren "valors esperats". També s'ha detectat que el 68,4% d'aquests centres que tenen millors xifres de les esperades pel que fa a l'abandonament tenen un pla de comunicació i la meitat del total fan enquestes de satisfacció a les famílies. Així, l'avaluació constata que la participació de les famílies en activitats no lectives es relaciona amb menors probabilitats d'abandonament escolar.

Seguir el consell orientador

Pel que fa a la tasca feta des del consell orientador, que registra dades formalment des del curs 2021-2022, s'ha recomanat al 65% de l'alumnat fer batxillerat i al 19,2% cicles de formació de grau mitjà, mentre la resta de cicles formatius tenen una taxa de recomanació més baixa. L'alumnat a qui es va recomanar fer un cicle formatiu té major proporció de nois i major proporció d'alumnes nascuts fora d'Espanya i amb major vulnerabilitat socioeconòmica, segons apunta l'estudi. Mentre el 46,9% de l'alumnat ha fet cas de la recomanació del consell orientador, el 30,8% no ho ha fet. En el cas dels qui han seguit la recomanació, el 58,9% s'han graduat dos cursos després, mentre entre els qui no han seguit la recomanació i han optat per altres opcions la graduació dos anys després baixa al 49,7%.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!