Les notícies falses sobre els símptomes o com prevenir la infecció de la Covid-19 han augmentat a mesura que ho feien les xifres de víctimes. La Generalitat i el govern espanyol s’han sumat a la iniciativa de l’OMS d’oferir un chatbot per resoldre preguntes freqüents, combatre les fake news, apropar la informació als ciutadans i evitar la sensació de pànic, com han fet altres institucions i països des que la Covid-19 va arribar a Europa.

Els bots conversacionals, o chatbots, són programes que utilitzen llenguatge natural per parlar amb un humà com nosaltres ho faríem amb un amic a la missatgeria instantània que fem servir, com Facebook Messenger, WhatsApp, Twitter o Instagram. Els chatbots s’han convertit en un caramel per a moltes empreses que volen interactuar amb els seus consumidors a les seves xarxes preferides de manera personalitzada.

Entre d’altres beneficis, els chatbots estan disponibles 24 hores, 7 dies per setmana. No cal instal·lar cap aplicació nova perquè n’utilitzen de molt comunes, que la majoria d'usuaris ja té descarregades. Permeten mantenir múltiples converses personalitzades a la vegada. Automatitzen contingut del tipus de preguntes freqüents per alliberar de feina els centres d’atenció. Fan servir llenguatge natural per xatejar gràcies a tècniques d'aprenentatge automàtic.

Les aplicacions de missatgeria controlen la forma en què es mostra la informació i cadascuna té les seves pròpies plantilles: Facebook amb les seves guies d’imatge o Twitter amb les seves limitacions de caràcters.

El bot de l’OMS

Disponible en anglès, espanyol, francès, hindi, italià i portuguès. Llançat a principis d’abril, comparteix informació bàsica com les xifres actualitzades de la pandèmia i alhora informa de fets contrastats per combatre intoxicacions i boles.

A través d’una conversa guiada un cop has escrit el tema del qual vols tenir més informació, l’usuari pot obtenir-ne de ben detallada de fonts oficials:

WHO

Dins l’apartat de preguntes freqüents, pots trobar informació sobre si és obligatori portar mascareta o si la Covid-19 afecta animals de companyia:

mask

Si vols interactuar amb aquest bot, afegeix +41798931892 als teus contactes i després, des del Whatsapp, envia-li aquest missatge: Hola.

El bot del Govern

Els departaments d’Economia i Salut han llançat un bot de WhatsApp per combatre la desinformació que ofereix xifres autèntiques i respon a preguntes freqüents.

Com el de l'OMS, aquest bot també dona informació sobre el diagnòstic, com protegir-se… A més, també cobreix altres punts interessants: com ajudar, violència de gènere o notícies falses.

Gencat

Aquest bot proporciona també consells per combatre fake news, com ara verificar tant la font com la informació o evitar l'efecte retuit d’allò que no s'ha contrastat.

Si vols parlar amb aquest bot, afegeix +34681012012 als contactes i escriu-li Hola.

Hispabot-Covid19, bot del govern espanyol

El govern espanyol ha posat a disposició un chatbot a WhatsApp que imita molt el de l’OMS. A més de les preguntes més freqüents o notes de premsa, també conté una secció per combatre notícies falses i consells per quedar-se a casa:

fakenews

La seva principal diferència és, però, que els usuaris no necessiten guiar-se només per una varietat de comandaments (o nombres) sinó que també poden escriure qualsevol pregunta relacionada amb la Covid-19 i el bot és capaç d’entendre quina és la intenció principal de l’interlocutor humà i donar-li una resposta apropiada en la majoria de casos:

mascarillas

L’element essencial per passar d’un chatbot guiat (com els de l’OMS) a un de conversacional és el processament del llenguatge natural. Aquesta tècnica d’aprenentatge automàtic (IA) permet classificar una frase d’un usuari i la seva intenció i proporcionar-li la informació adequada. D’aquesta manera, el bot pot entendre conceptes bàsics i anar millorar el seu rendiment al llarg del temps.

Si vols parlar amb aquest bot afegeix +34600802802 als teus contactes i des del Whatsapp envia-li el missatge Hola per iniciar la conversa.

El bot del govern britànic

El govern britànic va anunciar fa quatre setmanes que posava a disposició dels usuaris un chatbot, tot replicant el model de l'OMS, que dona informació bàsica per protegir-se del virus i desmenteix notícies falses que circulen per les xarxes socials.

Aquest bot no proporciona informació gaire diferent a la de l’OMS i no permet veure regulacions locals, característica que seria molt útil per a saber què es pot i no es pot fer per barris i zones.

Tot i no ser capaç d’entendre el llenguatge natural, sí que avisa que es tracta d’un servei automatitzat i que no hi ha cap persona darrere que pugui atendre les peticions.

Per parlar amb aquest bot afegeix +447860064422 a la teva llista de contactes i escriu-li hello des del Whatsapp.

El bot del govern de l’Índia

Corona Helpdesk és el chatbot que el govern de l’India ha posat a disposició dels seus ciutadans en anglès i hindi. Com els altres bots, la seva missió és conscienciar la població i verificar la informació que ronda per les xarxes socials.

Aquest bot, però, incorpora imatges, infografies i enllaços a vídeos de Youtube en què experts expliquen, de manera gràfica i pausada, com vestir la mascareta o protegir-se bé i combatre la desinformació:

Per ajudar al benestar físic i mental, també aporta classes de ioga i consells per distreure’s a casa.

El tret més distingit d’aquest bot, però, és que és un masterbot que conté enllaços a altres bots específics segons l’Estat on viuen els usuaris. Tots dirigeixen l’usuari a altres bots de WhatsApp fora de dos, que el redirigeixen a Facebook Messenger:

Un cop es tria el bot amb què es vol comunicar-se, ofereix informació genèrica sobre la Covid-19, però també com posar-se en contacte amb sanitaris o voluntaris o els òrgans del govern en cas d’estar infectat.

Per parlar-hi, afegeix +919013151515 a la llista de contactes i escriu-li Hi.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat