En total, gairebé 10 milions d'estudiants de tot Espanya van haver d'abandonar les classes presencials el mes de març passat a causa de la pandèmia del coronavirus. De moment, tot sembla indicar que el curs normal, si no es produeixen rebrots, començarà el proper mes de setembre. De fet, durant la fase 2, alguns estudiants dels cursos superiors ja han pogut tornar a les aules de manera presencial amb estrictes mesures de seguretat.

Cal ser conscients de la necessitat de mantenir una sèrie de recomanacions per evitar de nou el contagi massiu i un possible nou col·lapse del sistema sanitari. Amb l'objectiu de donar a conèixer totes les pautes i recomanacions per a aquesta reincorporació, l'Associació Nacional i Internacional d'Infermeria en Centres Educatius (Amece) i l'Associació Científica Espanyola d'Infermeria i Salut Escolar (Aceese), juntament amb el Consell General d'Infermeria, han elaborat un pla estratègic d'infermeria escolar COVID-19 en els centres educatius i una guia de recomanacions per al reinici de les classes en els centres educatius.

Aula

A la guia s'exposen quines són les principals mesures que s'han de conèixer els centres escolars i les institucions per a la tornada a l'escola amb seguretat. La desinfecció de les zones comunes, mesures preventives en l'esbarjo, menjador i activitats físiques o culturals, desplaçaments en autobús, utilització dels lavabos o gimnasos i l'entrada i sortida de l'escola, entre d'altres, són alguns dels punts clau que s'han abordat.

Els experts d'aquestes organitzacions creuen que, a causa de la incertesa, cal adaptar-se a la situació en cada moment. I amb aquesta situació, cal començar a treballar a contrarellotge per oferir les garanties més grans possibles la tornada a l'escola al setembre. Entre altres coses, haurà que reforçar la competència assistencial i d'educació per a la salut entre els alumnes, però no només amb els menors, sinó també amb la resta de personal de les escoles i amb les famílies.

Pintures

També consideren primordial oferir una educació especial cap als docents i personal no docent dels centres, així com a les famílies, no s'ha de deixar d'explicar que els nens no han d'anar a l'escola si tenen símptomes i que és necessari treballar amb els petits el rentat de mans, les màscares, el no tocar-se la cara i el distanciament social entre altres aspectes.

El problema més gran residirà entre els alumnes més petits, entre qui serà més complicat garantir el compliment d'alguns d'aquests aspectes. D'allà la importància de conscienciar les famílies perquè se n'adonin que la col·laboració per part de tots és necessària per no fer passos cap enrere i afavorir l'aparició de rebrots que obligarien a abandonar de nou les classes presencials. En aquest sentit, el personal sanitari escolar, entre els que es troben mèdics i infermeres, creuen que han de liderar totes les actuacions i compartir i consensuar amb els equips directius la presa de decisions.