La Sindicatura de Comptes qüestiona la concessió d'ajuts del CatSalut a centres concertats, segons recull la institució aquest dimecres en un informe sobre subvencions per renovar equipament sanitari i aparells mèdics als centres del Siscat. Va ser el 24 de gener del 2022, quan la direcció del CatSalut va resoldre concedir una ampliació del termini d'execució de les despeses objecte de la subvenció a dotze dels beneficiaris per a algun dels equips finançats i ho va fer "més enllà del termini màxim que establia la convocatòria pública de concessió (31 de desembre del 2021)". 

⚠️ Metges de Catalunya amenaça d'anar a la vaga a la tardor si no hi ha un canvi en les negociacions amb Salut

En aquest sentit, la Sindicatura de Comptes afegeix que a vuit dels beneficiaris també se'ls va ampliar el termini de justificació. El problema? Que les bases de la convocatòria no preveien la possibilitat d'aquestes pròrrogues. "Els acords d'ampliació de terminis haurien vulnerat el principi d'igualtat de tracte, atès que la decisió es va prendre en detriment de la resta d'entitats beneficiàries dels ajuts, a les quals no es van notificar els acords i, per tant, no van tenir l'opció d'ampliar els terminis", apunta.

Altres qüestions

En un altre ordre de coses, la institució indica que l'informe del CatSalut per fonamentar la proposta d'inversió en el marc del PERT (desembre del 2020) "presentava algunes debilitats i mancances" —com la falta d'un càlcul acurat de les inversions als centres públics i privats del Siscat i la d'una anàlisi de la teoria del canvi associada a la política pública.

També es fa esment a l'acord de revocació d'una part dels ajuts concedits a l'ICS que inclou les al·legacions presentades per l'entitat i la concessió de 2,37 milions d'euros inicialment revocats. La qüestió aquí és que una d'aquestes al·legacions afecta un conjunt d'equips per als quals el CatSalut va donar per vàlida la data del reconeixement de l'obligació, en lloc de la data del pagament efectiu com a acreditació de la subvenció tot i estar fora del període previst a les bases. "La Sindicatura considera que aquesta ampliació del termini de justificació específica per a l'ICS hauria d'haver estat establerta en les bases", manifesta.

Recomanació i context

D'altra banda, la Sindicatura de Comptes lamenta que alguns dels documents presentats per les entitats beneficiàries de les subvencions com a justificació de la despesa finançada "no acrediten suficientment el compliment estricte de totes les obligacions dels beneficiaris o de les condicions modals que requerien les bases de la convocatòria". "La gestió de les subvencions incloses en la convocatòria pública fiscalitzada no compta amb una avaluació formal del compliment dels principis d’eficàcia i eficiència en el compliment dels objectius fixats per l’Administració atorgant i en l’assignació i la utilització dels recursos públics", conclou. Així doncs, recomana aplicar la cultura de l'avaluació de polítiques públiques com a eina d'anàlisi i de presa de decisions en la gestió pública.

Una mica de context. L'objecte de l'informe és fiscalitzar les bases, la convocatòria i el procediment de la concessió i justificació de les subvencions atorgades pel CatSalut en el marc del PERT (Programa específic de suport a la renovació tecnològica), dotat amb 150 milions d'euros. Va ser el mes de gener del 2021 quan el CatSalut va fer la primera convocatòria pública de subvencions del PERT per renovar equipament sanitari i aparells mèdics dels centres del Siscat, amb un import màxim de 30 milions. El juny del 2021 es va aprovar la resolució provisional de la concessió, per 29,24 milions d'euros; i a l'agost es va aprovar la resolució definitiva, per 29,99 milions. "L'anàlisi del parc tecnològic de les 32 entitats proveïdores beneficiàries, abans i després dels ajuts concedits, ha posat de manifest una reducció del 12,14% de l'antiguitat mitjana dels equipaments", apunta la Sindicatura de Comptes.