L'apagada informativa del Ministeri de Sanitat sobre l'import dels subministraments comprats per frenar l'avanç del coronavirus i sobre la identitat dels proveïdors sanitaris incompleix la Llei de Contractes del Sector Públic (LCSP).

Així es desprèn d'un informe de la Junta Consultiva de Contractació Pública de l'Estat, dependent del Ministeri d'Hisenda, segons ha avançat El Confidencial en el que interpreta la tramitació d'emergència derivada de l'estat d'alarma decretat el 14 de març.

El dictamen és rotund en aquest aspecte, en afirmar que "la LCSP no recull especialitats per a aquests contractes en relació amb la publicitat dels actes d'adjudicació i formalització en el perfil de contractant de l'òrgan de contractació respecte al règim de publicitat previst amb caràcter general".

Des de l'inici de l'emergència sanitària per la Covid-19 fa més d'un mes, el ministre de Sanitat, Salvador Illa, s'ha negat uns quants cops a proporcionar detalls dels contractes subscrits en el marc de la pandèmia del coronavirus. Des que dijous 26 de març saltés a la llum la poca sensibilitat dels test ràpids comprats a la Xina, Illa ha rebutjat revelar una vegada i una altra el "proveïdor nacional" al qual es van comprar, l'última vegada aquest mateix dilluns.

A l'informe de cinc pàgines, el centre directiu dependent d'Hisenda deixa clar que la tramitació d'emergència només afecta la licitació del contracte, és a dir, a la fase de recerca i elecció de proveïdors. Així, aquesta via excepcional permet a les entitats públiques contractar de forma verbal sense necessitat de tramitar expedient o avançar el pagament parcial o total dels subministraments, però al seu torn els exigeix que "s'ofereixi una justificació raonada i sòlida que demostri que no han fet un ús inadequat d'aquesta fórmula legal" i informar a la intervenció delegada i al Consell de Ministres. Després de la selecció del contractista, els principis generals de la Llei de Contractes del Sector Públic tornen a regir.

L'informe insta a "documentar adequadament l'adjudicació i formalització del contracte" fins i tot quan s'arribi a un acord de forma verbal.

"Recordem que la relaxació dels requisits procedimentals en la tramitació d'emergència té per finalitat la immediata execució de la prestació contractada, però això no exclou que, a posteriori, puguin omplir-se les exigències dels principis de publicitat i transparència, raó per la qual sembla recomanable que, fins i tot en els limitats supòsits en què es faci una contractació verbal, es passi a documentar adequadament l'adjudicació i formalització del contracte", subratlla la nota informativa.

Preguntats sobre això, tant Hisenda com Sanitat van manifestar que "tots els contractes s'han fet per emergència" i que "no és obligatori publicar la licitació a la plataforma". Tanmateix, no han contestat per què no publiquen els posteriors acords d'adjudicació i formalització dels mateixos, tal com demanda la Junta Consultiva de Contractació Pública de l'Estat en el seu dictamen.