El conseller de Salut, Manel Balcells, ha presentat aquest dilluns un conjunt de mesures urgents que s'aplicaran entre aquest 2023 i 2024 per millorar l'accessibilitat dels catalans a un sistema de salut, ara marcat per les llistes d'espera i les dificultats per accedir a visites presencials amb els metges de capçalera. Segons ha detallat el conseller, en els pròxims sis mesos ja es podran veure els efectes d'aquestes mesures, que recullen en part les peticions del sindicat Metges de Catalunya per desconvocar la vaga del col·lectiu després de setmanes de negociació. Tal com ha recordat ell mateix, Balcells va titllar d'"inacceptables" les llistes d'espera per poder accedir a proves diagnòstiques quan va arribar a la conselleria per substituir Josep Maria Argimon després del trencament del Govern i ara planteja un seguit de mesures per tal de reduir-les.

El nou pla per millorar l'accessibilitat, segons el conseller, equival en temps efectiu a injectar 300 metges i 100 infermeres al sistema, amb la previsió de fer 142.000 proves diagnòstiques, 140.000 consultes a l'especialista i 35.000 operacions més aquest any per reduir les llistes d'espera als hospitals. Aquest pla d'accessibilitat compta amb un pressupost de 110 milions, recollits als comptes del Departament per aquest 2023 que encara s'han d'aprovar al parlament. D'aquests, un 36% van destinats a l'activitat quirúrgica, un 32% a la primària, un 18% a millores en les consultes i un 12% a proves complementàries. 

Núria Nadal, directora assistencial d'atenció primària i a la comunitat a l'Institut Català de la Salut, ha posat el focus en la situació als CAP d'arreu de Catalunya, tot i que la situació no és la mateixa a tot el país sinó que canvia segons la zona. En aquest cas, ha detallat que l'objectiu és poder donar cita en menys de 5 dies al 70% de les consultes i a un 90% en un termini de 10 dies, ja que han detectat que fins a un 70% de les consultes no requereix immediatesa, i, a vegades, també els cal adaptar-se a les agendes dels usuaris. En la mateixa línia, Nadal assegura que amb el nou pla la proactivitat passarà dels pacients als professionals i així, poder reduir les visites per tràmits. Això aplica en casos de renovar la recepta electrònica o per demanar els resultats d'una prova. 

Algoritmes i administratius per optimitzar el temps 

 

La directora també ha explicat el pla Planifica't, que s'estendrà progressivament fins a 2 milions d'usuaris. Aquest serveix per organitzar de manera molt més eficient les visites per malalties cròniques com ara la diabetis. En el seu cas, totes les proves són automàtiques, i a través d'un algoritme es fa una proposta per agrupar proves i visites en un mateix dia amb la intenció d'optimitzar el temps tant de l'usuari com dels professionals i fer les visites en moments on hi hagi menys incidència de malalties infeccioses com la grip, o durant les campanyes de vacunació. 

A banda d'un metge i una infermera de referència, els usuaris també han de saber qui és l'administratiu que els correspon, i aquests han de tenir la seva agenda pròpia, ja que moltes consultes digitals que fan als metges, qui les ha de resoldre és l'administratiu. Per això és important que els pacients coneguin la figura i quines consultes els poden fer per alleugerir la càrrega burocràtica als metges. 

 

Balcells reclama fer les coses diferent per a millorar 

Totes aquestes mesures, ha destacat el conseller Balcells en roda de premsa, van en la direcció d'adequar les tasques dels professionals: "No es tracta de contractar més gent, sinó de fer les coses d'una altra manera perquè els professionals siguin eficients i puguin donar una resposta millor. No només cal contractar, es tracta que els professionals s'organitzin diferent i les seves càrregues de treball millorin", ha reflexionat.