Una nova combinació de fàrmacs duplica la supervivència en el tipus de càncer de còlon de pitjor pronòstic, que afecta més de mil persones cada any a Espanya. L'assaig clínic de fase 3 'Breakwater' ha demostrat que el tractament de primera línia amb la combinació d'encorafenib i cetuximab amb quimioteràpia millora la supervivència global i la lliure progressió en pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutació en el gen Braf V600E que no havien estat tractats prèviament. Els resultats mostren que la mitjana de la supervivència global va ser de 30,3 mesos en els pacients tractats amb la combinació experimental en primera línia enfront dels 15,1 mesos en els pacients que van rebre tractament estàndard. La teràpia és per a pacients amb càncer de còlon metastàtic que tenen una de les mutacions genètiques més comunes en aquest tipus de tumor.
L'oncòloga de l'Hospital Vall d'Hebron de Barcelona i cap del Grup de Càncer Colorectal del Vall d'Hebron Institut d'Oncologia (Vhio), Elena Élez, ha presentat els resultats en el Congrés de la Societat Americana d'Oncologia (ASCO), que se celebra fins al 4 de juny a Chicago (Estats Units), alhora que es publiquen en paral·lel a The New England Journal of Medicine, segons ha informat el Vhio en un comunicat.
Innovadora estratègia
Les noves dades aportades per l'institut del Vall d'Hebron aporten l'evidència que faltava perquè Europa aprovi que aquest tractament sigui la primera opció per a aquests pacients. El càncer colorectal és el tercer tipus de tumor més diagnosticat al món i la segona causa de mort per càncer a Europa. Entre un 20 i un 30% dels pacients amb càncer de còlon ja presenten metàstasis en el moment del diagnòstic, i un 50% acaben desenvolupant metàstasis durant l’evolució de la malaltia. Fins ara aquests casos es tractaven amb quimioteràpia, però la innovadora estratègia terapèutica consisteix a suplementar la quimioteràpia amb un fàrmac que bloqueja el gen BRAF (el encorafenib). I també s'afegeix un segon fàrmac per bloquejar el gen EGFR (el cetuximab), que també accelera la proliferació cel·lular.
Entre el 8 i el 12 % dels càncers colorectals metastàtics presenten mutacions en el gen BRAF V600E, associades a un mal pronòstic. L’any 2019, l’assaig BEACON CRC, liderat pel Dr. Josep Tabernero, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i director del VHIO, va demostrar que la teràpia dirigida amb inhibidors de BRAF (encorafenib) i l’anticòs contra el receptor del factor de creixement epidèrmic EGFR (cetuximab) era eficaç per aconseguir una supervivència global significativament més llarga i una taxa de resposta més alta que la teràpia estàndard en pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutacions en BRAF V600E que ja havien rebut tractament previ. "Gràcies a aquests resultats, la combinació va passar a convertir-se en una opció de tractament en segona i tercera línia en pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutacions en BRAFV600, i va ser aprovada en la majoria dels països. No obstant això, les estratègies terapèutiques en primera línia per a aquests pacients han demostrat una eficàcia limitada", explica Tabernero.
Supervivència de 30,3 mesos
A l'assaig clínic internacional hi han participat 637 pacients que van rebre de forma aleatoritzada la combinació d'encorafenib i cetuximab o el tractament estàndard, en pacients amb càncer colorectal metastàtic amb mutacions en Braf V600E no tractats prèviament. En aplicar la combinació experimental, s'observa un benefici "estadísticament i clínicament significatiu" en la supervivència global respecte al tractament estàndard, i fins i tot, es duplica.
La mitjana de supervivència global va ser de 30,3 mesos en els pacients tractats amb encorafenib i cetuximab i quimioteràpia enfront dels 15,1 mesos en els pacients tractats amb l'estàndard. També es van observar millores en la supervivència lliure de progressió, és a dir, en el temps que triga a progressar el tumor després de l'inici del tractament, que va ser de 12,8 mesos de mitjana en els pacients tractats amb encorafenib i cetuximab davant dels 7,1 mesos en els tractats amb l'estàndard. Elena Élez ha apuntat que els resultats d'aquesta estratègia terapèutica suposaran un "canvi radical" en el pronòstic dels pacients.