Les funcions executives del cervell són una sèrie d'habilitats cognitives necessàries per regular la conducta i per desenvolupar activitats complexes, com són el raonament, la presa de decisions, la inhibició de la resposta, la flexibilitat cognitiva, la memòria de treball, la planificació o l'organització.

Generalment s'associen amb una zona del cervell anomenada lòbul frontal i gràcies a elles les persones poden adaptar-se als diferents contextos, planificar les seves metes i orientar la seva feina cap a la consecució d'una meta a partir de la integració de les diferents informacions disponibles.

Niño llegintEls nens que pateixen de problemes amb les funcions executives, arrosseguen aquest dèficit a l'edat adulta

Ara, una nova teoria posa en qüestió que no s'originen només al cervell, sinó que es desenvolupa amb moltes influències externes a la ment. Investigadors de la Universitat Estatal de Washington estan analitzant les funcions executives, perquè estan molt vinculades a les vivències que experimenten les persones en la seva vida adulta i la consecució d'èxits.

"Creiem que les funcions executives el que fan és utilitzar senyals de l'entorn per guiar el comportament de les persones", asseguren els investigadors. "Com éssers humans, utilitzem la nostra experiència i les nostres normes per decidir quin és el camí apropiat a seguir, per la qual cosa per fomentar el desenvolupament de les funcions executives, el que hem de fer és ajudar els nens a construir aquestes connexions entre els senyals i els comportaments apropiats".

I això en què es tradueix? Doncs segons els experts, en situacions tan senzilles com, en les classes, incloure determinades decoracions a la paret, instruccions verbals o la forma en què es col·loquen les taules. Eliminar les distraccions ambientals també pot ajudar els nens a controlar el seu comportament, com tenir llapis fets punta a mà o una cadira d'escriptori que trontolla.

Es tracta d'una teoria nova perquè, anteriorment, el punt de vista dominant afirmava que les funcions executives consistien en tres processos neurocognitius diferents: memòria de treball, control inhibitori, que és la capacitat de deixar de fer alguna cosa, i flexibilitat cognitiva, que li permet passar d'una activitat, a la següent.

Professora alumnesLa nova teoria sobre les funcions executives suposa un gran canvi respecte a les actuals

"Si només aquests processos cognitius són els que formen les funcions executives, es podria pensar que amb simplement entrenar-los n'hi hauria prou", afirmen els experts. "Però l'experiència ha demostrat que això només no funciona, perquè les persones pensem i ens comportem en un entorn determinat, per la qual cosa no es pot entrenar la funció executiva simplement fent exercicis sobre la memòria de treball."

La nova teoria es basa en l'estudi de la científica cognitiva Sabine Doebel, que va demanar una redefinició de les funcions executives el 2020 com "el desenvolupament d'habilitats en l'ús del control al servei del comportament". Ara els científics amplien aquesta nova definició en ajudar a explicar com els humans utilitzen una varietat de factors externs per organitzar el seu comportament.