Vivim en l'era de la informació. Disposem diàriament d'una gran quantitat de notícies, lectures, vídeos, àudios o informes de tota mena sobre tota mena de qüestions que ens poden afectar: salut, economia, hàbits, psicologia. Però, com decidim el que volem saber? O en altres paraules... quins factors fan que busquem informació activament sobre unes qüestions i no d'altres?

Doncs precisament aquesta pregunta se l'han realitzat un equip d'experts de la prestigiosa University College of London, que asseguren que la informació a què les persones decideixen exposar-se té conseqüències importants per a la seva salut, economia i relacions. I en comprendre millor per què les persones trien informar-se, "podríem desenvolupar maneres de convèncer les persones que s'eduquin", asseguren.

La majoria de les persones es classifiquen en un d'aquests tres tipus de recerca d'informació: les que principalment consideren l'impacte de la informació en els seus sentiments en decidir si s'han d'informar, les que principalment consideren com d'útil serà la informació per prendre decisions i les que principalment busquen informació sobre temes en els quals pensen amb freqüència. Els resultats de la investigació han estat publicats a la revista Nature.

Els investigadors van fer cinc experiments amb 543 participants de la investigació, per avaluar quins factors influeixen en la recerca d'informació. En un dels experiments, es va preguntar als participants quant els agradaria saber sobre la informació de salut, amb qüestions com si tenien un gen de risc d'Alzheimer o un gen que els confereix un sistema immunitari fort. En un altre experiment, se'ls va preguntar si volien veure informació financera, per exemple, sobre els tipus de canvi o en quin percentil d'ingressos es trobaven, i en un altre, si els hagués agradat saber com els qualificaven els seus familiars i amics en trets com a intel·ligència i mandra i amb quina freqüència pensaven en cada tema en qüestió.

Home portátil

Els investigadors van descobrir que les persones trien buscar informació basant-se en aquests tres factors: utilitat esperada, impacte emocional i si és rellevant per a les coses en les quals pensen amb freqüència. Aquest model de tres factors explica millor les decisions de buscar o evitar informació en comparació amb una varietat d'altres models alternatius provats.

Alguns participants van repetir els experiments un parell de vegades, amb mesos de diferència. Els investigadors van trobar que la majoria de les persones prioritzen un dels tres motius (sentiments, utilitat, freqüència de pensament) sobre els altres, i la seva tendència específica es va mantenir relativament estable al llarg del temps.

En dos experiments, els participants també van completar un qüestionari per mesurar la seva salut mental general. Els investigadors van trobar que quan les persones buscaven informació sobre els seus propis trets, els participants que majoritàriament volien saber sobre els trets en els quals pensaven amb freqüència, tenien una millor salut mental.