Fer exercicis de lògica matemàtica ―com ara els sudokus o els nonogrames― és molt beneficiós per al cervell a partir dels 50 anys. Fins al punt que les persones que els practiquen amb freqüència mantenen una funció cerebral equivalent a la dels individus que tenen deu anys menys.

Així ha quedat de manifest en un estudi publicat a la revista Journal of Geriatric Psychiatry, que s'afegeix a l'evidència d'altres investigacions que ja havien arribat a la conclusió dels beneficis que aporten aquest tipus d'exercicis mentals.

Les persones que els practiquen amb freqüència mantenen una funció cerebral equivalent a la dels individus que tenen deu anys menys

crucigrames - Pixabay

A l'estudi ―denominat PROTECT― no es valora com poden incidir a llarg termini o si poden ajudar a prevenir el deteriorament cognitiu. Però sí que s'ha observat que en els més de 19.100 participants d'entre 50 i 93 anys, els que realitzaven aquests exercicis més d'una vegada al dia presentaven millors resultats en les proves per mesurar l'atenció, la memòria i el raonament.

En concret, els investigadors apunten que aquestes persones van tenir un rendiment cognitiu superior en 10 proves bàsiques en comparació amb els altres. Per exemple, en les proves de memòria a curt termini, els que feien sudokus i mots encreuats tenien una funció cerebral equivalent a vuit anys menys. "Les millores són particularment clares i significatives en la velocitat i precisió del seu rendiment", expliquen els experts, que, una vegada finalitzat aquest estudi, volen fer un seguiment amb els participants a llarg termini, per continuar comprovant la seva acció i si tenen alguna relació en la prevenció de la demència.

Una altra manera de mantenir el cervell jove, segons ha demostrat la ciència, és mantenir una alimentació saludable i prevenir l'obesitat, perquè se sap que aquesta malaltia altera el funcionament neuronal i la funció cognitiva. També se sap que aprendre un idioma nou o tocar un instrument mantenen actiu el cervell, igual com fer exercici físic de forma habitual ―amb una hora quatre dies a la setmana és suficient―. Dormir entre 6 i 8 hores diàries, ficar-se al llit aviat i aixecar-se aviat i tenir una vida social activa i relacionar-se amb altres persones són altres de les claus a seguir, segons els experts.

En els últims anys, a causa de l'augment de l'esperança de vida, s'estan realitzant molts estudis sobre com mantenir el cervell jove, amb l'objectiu que alhora de viure més, s'incrementi la qualitat de vida i arribem a la vellesa en les millors condicions possibles, amb el que això suposa, també, d'estalvi per als sistemes de salut públics.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat