En els últims anys la ciència ha posat de manifest la importància de l'activitat física a l'hora de preservar la salut i garantir una bona tercera edat quant a benestar i forma física. L'exercici millora també l'estat d'ànim, l'autoestima, la condició física, la musculatura... Tot el que té a veure amb la pràctica de l'exercici deriva en abundants beneficis per a qualsevol persona a qualsevol edat.

L'OMS recomana fer entre 150 i 300 minuts d'exercici a la setmana, repartits durant els diferents dies, a qualsevol hora i combinant l'activitat aeròbica amb l'anaeròbica (aixecament de pesos, esquats i tot el que impliqui el desenvolupament de la musculatura).

Però si analitzem per edats, quin tipus d'activitat física és més adequada en cada etapa de la vida? Aquests són alguns apunts que et poden ajudar a triar l'esport que més et convé.

Running

Adolescència i la dècada dels 20

En aquesta edat es viu un apogeu físic. La massa muscular està en el seu millor moment, l'estat en general de l'organisme, les articulacions, els músculs... són anys en què és possible realitzar exercici d'alta intensitat, exercicis amb força i qualsevol tipus d'esport que tingui una gran exigència física. Els esports d'equip són molt adequats: córrer, la natació i tots aquells que contribueixin a mantenir la massa magra muscular.

La dècada dels 30

Si s'ha exercitat durant els anys anteriors, encara l'organisme pot trobar-se en una gran forma física i en un estat molt saludable. Encara que és cert que comença a perdre's força als músculs i que comença un lleuger desgast d'articulacions i ossos. Tot i així, es recomana continuar fent exercicis d'alta intensitat combinant-los amb altres esports i un altre tipus de tècniques més encaminades a afavorir la flexibilitat i millorar la postura, com el pilates i el ioga.

La dècada dels 40

A partir d'aquí, el desgast d'articulacions, músculs, ossos i altres parts del nostre organisme comença a augmentar. És molt important començar a treballar amb exercicis específics de força amb pes i activitats de millora de la flexibilitat. La idea és crear una rutina d'exercici i incorporar hàbits de regularitat per prevenir malalties com l'osteoporosi, la diabetis, la hipertensió, el càncer, el colesterol, les malalties cardiovasculars, l'estrès o la depressió. Es pot continuar practicant esports encara que cuidant més l'estat general de l'organisme.

Pesos

La dècada dels 50

En aquesta dècada cal fer un especial esforç per mantenir la massa magra muscular i la densitat òssia. És molt interessant apuntar-se a un gimnàs per participar en activitats com la natació, el pilates, el ball, el ioga, l'aeròbic, etcètera. Al mateix temps cal continuar treballant intensament en fomentar la musculatura i prevenir la sarcopènia, que és la pèrdua de massa muscular a causa de l'edat. A més, també serveix per evitar lesions.

A partir dels 65 anys

A aquesta edat, a més dels exercicis per mantenir la musculatura, la flexibilitat i el bon estat de l'organisme, és interessant incloure activitat centrada a millorar l'equilibri i la mobilitat, perquè comencen a aparèixer els primers problemes relatius a aquests conceptes. Caminar es converteix en un aliat perfecte en aquests anys, ja que permet no forçar les articulacions i alhora millorar la forma física. També el ioga, la bicicleta o la natació són activitats molt adequades.

En qualsevol cas, el més recomanable, com sempre, és anar a un especialista per dur a terme un pla dissenyat en funció de les característiques de cada individu, tenint en compte l'estat de forma, els gustos i les necessitats.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat