La consulta específica d’infeccions de transmissió sexual (ITS) per a adolescents de l'Hospital Vall d’Hebron ha atès 41 pacients d’entre 13 i 17 anys durant el 2025, dels quals 22 han estat diagnosticats amb alguna infecció. Es tracta d’un servei actiu des del 2019 al Centre de Salut Internacional i Malalties Transmissibles Drassanes-Vall d’Hebron, amb l’objectiu de millorar la detecció precoç, el tractament i l’educació afectivosexual en aquesta franja d’edat.

La doctora Maria Espiau, pediatra de la Unitat de Patologia Infecciosa i Immunodeficiències Pediàtriques, ha explicat que les infeccions més habituals són “la clamídia i la infecció gonocòccica (gonorrea), igual que en altres grups d’edat”. També ha remarcat que “el tractament, per sort, és relativament senzill i fàcil de fer”. L’edat mitjana dels pacients atesos és de 16 anys. Els principals motius de consulta han estat el cribratge en persones asimptomàtiques (16 casos) i la presència de símptomes compatibles amb ITS (9 casos), tot i que també hi ha hagut situacions de contacte amb persones infectades o casos de violència sexual. Pel que fa als diagnòstics, s’han detectat 12 casos de clamídia i 6 de gonorrea, a més d’altres infeccions com la sífilis (2 casos), l’escabiosi (2) o infeccions puntuals per Trichomonas vaginalis i mol·lusc contagiós. Alguns pacients presentaven més d’una ITS simultàniament.

“Sembla que l’ús del preservatiu ha anat disminuint en els últims temps”

En paral·lel, el centre ha ampliat el 2025 el programa de diagnòstic ràpid Drassanes Exprés a adolescents, que permet obtenir resultats en unes tres hores. Dels 23 joves que hi han accedit, 8 han donat positiu —sis per clamídia i dos per gonorrea. Segons Espiau, la incidència de les ITS entre adolescents “ha anat augmentant” des de la creació de la consulta, tot i que en els darrers dos anys s’ha registrat un lleuger descens. En aquest context, la pediatra alerta que “sembla que l’ús del preservatiu ha anat disminuint en els últims temps” i insisteix en la importància de la prevenció. “La majoria de les ITS es poden prevenir, detectar i tractar fàcilment en la majoria dels casos un cop adquirides. El més important és fer-ho tan aviat com sigui possible per evitar complicacions”, ha afirmat Espiau.

Tot i que habitualment no són greus, els professionals adverteixen que aquestes infeccions poden comportar conseqüències si no es tracten. En aquest sentit, Espiau recorda que “encara hi ha moltes persones que es podrien beneficiar de fer-se proves” i destaca la importància dels estudis de contactes per evitar reinfeccions. Des del centre també valoren positivament que molts adolescents acudeixin acompanyats o havent parlat prèviament amb la família. “Hi ha gent que ve sola, altres vegades amb amics, altres amb família. Ens sorprèn que, encara que vinguin sols, sovint ens diuen que ho han explicat abans als pares”, ha explicat la pediatra.

A més de l’atenció clínica, la consulta posa èmfasi en l’educació afectivosexual. “En la població adolescent, aquesta consulta és fonamental per a la prevenció i el diagnòstic precoç de les ITS. A més, reforcem l’educació afectivosexual des d’un enfocament proper i sense paternalismes”, ha destacat la infermera Clàudia Broto, també de la Unitat de Malalties de Transmissió Sexual.