El ciberatac "sofisticat i complex" que aquest diumenge va patir l'Hospital Clínic de Barcelona s'ha fet des de fora de les fronteres de l'Estat, i els Mossos i la Interpol treballen per a descobrir-ne l'origen, tal com ha detallat Sergi Marcén, secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, en una roda de premsa per explicar l'atac. 24 hores després que es detectés, es treballa per determinar l'abast del ciberatac, a càrrec de l'empresa Ransomhouse, especialitzada en atacs ransomware, tot i que s'han utilitzat tècniques noves, lluny del seu modus operandi clàssic. Aquest fet demostra la seva capacitat d'evolució, tal com ha destacat Tomás Roy, director general de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya. Els atacants encara no han enviat cap missatge per demanar un rescat econòmic per les dades, però “no hi haurà cap mena de negociació per pagar ni un cèntim”. 

Per la seva banda, el director mèdic de l'Hospital Clínic, el doctor Antoni Castells, ha xifrat en unes 150 les intervencions, fins a 3.000 visites i entre 300 i 400 extraccions que s'han hagut de suspendre arran del ciberatac. Ahir diumenge, l'activitat a l'hospital era fonamentalment d'urgències i, per tant, es va treballar amb normalitat però més lentament, utilitzant el paper en lloc del sistema digital habitual. Tant Castells com Roy i Marcén han insistit que el sistema de base de dades SAP està íntegre i no ha patit cap afectació, mentre que ha quedat malmès arran de l'atac és el sistema de comunicació i, per tant, no es pot accedir a les dades ni bolcar-hi nova informació. 

Sense data per recuperar els serveis essencials

Respecte a la durada de les afectacions pel ciberatac queda descartat que avui es puguin recuperar els serveis essencials i sense posar-hi una data límit. A més, primer es prioritzaran els servidors que més afectacions hagin patit. Entre les dades afectades també hi ha les de contacte dels pacients, per aquest motiu no se'ls pot avisar personalment que les seves cites programades s'han suspès, sinó que s'avisa a través de les xarxes socials i els mitjans de comunicació. Castells ha demanat a la població que només vagi a l'hospital per casos d'urgència: "Tothom que vingui serà atès, perquè les urgències funcionen", ha resumit el doctor, que ha agraït la feina als treballadors del Clínic que van anar a treballar al centre ahir diumenge quan no els hi tocava, i també el suport de la resta d'hospitals de Barcelona.

Mentrestant, els gabinets del Clínic i la farmàcia funcionen amb normalitat, però les receptes s'han de fer en paper, fet que alenteix tot el procés. A banda de l'hospital, també s'ha vist afectat pel ciberatac el CAPSBE, és a dir els CAP de Casanova, Borrell i les Corts, que utilitzen el mateix sistema d'informació que el Clínic i que aquest dilluns treballen amb paper i atenent d'urgència. Pel que fa als hospitals de dia, funcionen amb normalitat perquè s'ha pogut recuperar informació de la setmana passada. 

 

Missatge de tranquil·litat del conseller 

Manel Balcells ha volgut enviar un missatge de tranquil·litat, garantint "l'atenció clínica i assistencial" de tots els ciutadans de Barcelona i de la resta de Catalunya, després del ciberatac. En una roda de premsa, el conseller de Salut ha assegurat que cap ciutadà ha de patir perquè "tothom qui necessiti un tractament el tindrà".  "Si hi ha una necessitat de rebre una sessió de quimioteràpia, aquesta es farà", ha insistit el conseller, que ha afegit que s'han pogut derivar tots els casos més urgents perquè la resposta del Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) i de la resta de centres sanitaris de Barcelona ha estat exemplar.