Ara que ha començat el 2020, una pregunta ronda la ment de moltes persones I si faig uns propòsits d'Any Nou? Serveixen per a alguna cosa o són meres promeses condemnades al fracàs? Doncs encara que alguns sentin que no valen per a res, el cert és que segons les estadístiques, els propòsits d'Any Nou solen funcionar. De fet, per això tenen tanta tradició.

Des de la cultura babilònica, en la qual es començava l'any prometent pagar els deutes i tornar els articles prestats, passant pels romans, que prometien al déu Janus un millor comportament, fins a la societat d'avui dia, on existeix fins a material de papereria per registrar amb psicologia positiva aquestes intencions. El cert és que fer propòsits sempre és una bona opció. I no només l'Any Nou. Però cal saber com dur-los a terme.

Per exemple, la Universitat de Stanford va publicar fa un temps una interessant investigació en la qual s'analitzava com la capacitat de cada ésser humà de reflexionar sobre el seu propi procés d'aprenentatge i coneixement i el fet d'elaborar una estratègia sobre què utilitzar, té efectes molt positius en els resultats que s'obtenen. És a dir, que hem de saber per què ho estem fent. L'estudi estava enfocat en com aconseguir un rendiment més gran en els estudis, però es pot aplicar a qualsevol altre camp de la nostra vida, sobretot en el que als propòsits més comuns es refereix: fer exercici, aprimar-se, deixar de fumar o aprendre una cosa nova.

Cigarret

Els experts de Stanford asseguraven que els estudiants generalment estudien sense posar-se abans a pensar. No elaboren una estratègia, ni entenen per què estan fent servir cada recurs i, la majoria d'ells, no planifiquen com volen aprendre de forma eficient.

Per evitar aquesta circumstància, van proposar de realitzar un breu test de qüestions metacognitives en el qual havien d'escriure el resultat que esperaven obtenir, la importància que tindria això en la seva vida i la probabilitat que preveien que tindrien d'aconseguir aquest resultat. A continuació, havien de reflexionar sobre la prova a què s'haurien d'enfrontar i quins recursos necessitarien.

Doncs bé, gràcies a aquest sistema, van aconseguir una motivació extra per millorar els seus resultats i així va quedar reflectida en la nota final dels alumnes que van ser objecte de l'estudi, doncs van obtenir millors qualificacions que els que no van fer el test metacognitiu.

Seguint aquest consell, cal posar fil a l'agulla. En primer lloc, delimitar quins són els propòsits que un vol dur a terme el 2020, sempre amb realisme. S'han d'apuntar i reflexionar per escrit per què són importants per a nosaltres, que esperem aconseguir amb ells i quina és l'estratègia que volem dur a terme per aconseguir-ho.

Aprimar-se

També cal veure amb quina ajuda comptem per aconseguir-ho: amics, família o alguna qüestió que ens motivi per una raó en concret. Una vegada tinguem això clar, cal elaborar un calendari amb sentit comú, reflectint en quant temps es vol aconseguir i com s'estructurarà el temps perquè tingui sentit en la nostra vida. I després, a esperar l'arribada de 2021 per veure si ho hem aconseguit.