El creuer MV Hondius, afectat per un brot d’hantavirus, atracarà dissabte vinent al port tinerfeny de Granadilla de Abona. Està previst que els passatgers estrangers siguin evacuats als seus països d’origen, mentre que els 14 ciutadans espanyols que viatgen a bord, 13 passatgers i un tripulant, seran avaluats tan bon punt arribin a les Canàries i posteriorment seran traslladats a Madrid en un avió militar fins a la base de Torrejón. Des d’allà seran derivats a l’Hospital Militar Gómez Ulla de Madrid, on quedaran sota observació mèdica i en quarantena durant el temps que sigui necessari. Així ho ha confirmat la ministra de Sanitat, Mónica García, que també ha informat que tots els passatgers que continuen en el vaixell estan asimptomàtics. L’OMS ha confirmat aquest matí que s’han elevat a 8 els casos de persones infectades, tres de confirmades per laboratori i cinc sospitosos, i el vuitè és un passatger confirmat per les autoritats suïsses que està ingressat en un hospital de Zurich. L’organització també ha confirmat que la soca d’hantavirus, anomenada soca dels Andes, del creuer és transmissible entre humans. La variant detectada és la predominant al con sud-americà i pot derivar en una síndrome pulmonar per hantavirus, una complicació greu que eleva el risc de mortalitat fins a prop del 40%.

“Actuarem amb la màxima prudència”

La ministra de Sanitat, Mónica García, que ha comparegut davant els mitjans de comunicació al costat del ministre de l’Interior Fernando Grande-Marlaska, ha recordat que “la transmissió entre humans no és habitual, però tampoc es pot descartar, i sempre es produeix en situacions de contacte molt estret entre persones simptomàtiques”. Garcia també ha explicat que els espanyols evacuats seran sotmesos als protocols sanitaris que siguin necessaris. “Actuarem amb la màxima prudència per garantir la seguretat. No només protegirem les persones que arribin, sinó que també aplicarem totes les mesures de salut pública necessàries perquè, en cas que hi hagi alguna persona simptomàtica, no pugui transmetre la malaltia a la població. Per això faran quarantena a l’hospital Gómez Ulla de Madrid”, ha afirmat. També ha explicat que el període d’incubació de l’hantavirus pot arribar als 45 dies i ha admès que el temps que hauran de romandre confinades les persones que hagin tingut contacte directe amb els malalts “dependrà de les reunions tècniques en què s’estableixi quin va ser el dia zero del contagi”.

La ministra eludeix la polèmica

La decisió del govern espanyol d’acceptar l’arribada del creuer a les illes Canàries ha obert un enfrontament entre Madrid i el govern canari, que ha criticat l’executiu de Sánchez de manca d’informació. El president canari, Fernando Clavijo, ha insistit que no considera necessari que el creuer arribi a les Canàries si els passatgers poden ser repatriats directament per via aèria. Alhora, ha lamentat que les autoritats canàries no hagin participat en la reunió d’urgència presidida per Pedro Sánchez. La ministra de Sanitat ha justificat que el vaixell arribi en el termini de tres dies al port secundari de Granadilla de Abona, un port amb poca activitat que es troba a deu minuts de l’aeroport de Tenerife Sud. Tots els passatgers estrangers seran repatriats a través del Mecanisme Europeu de Protecció Civil, amb totes les garanties de seguretat sanitària i evitant qualsevol contacte amb la població local. La ministra no ha volgut alimentar la controvèrsia amb el govern canari. “No entrarem en polèmiques polítiques, ara no és el moment. Aquest Govern ja ha gestionat moltes crisis”, ha afirmat Mónica García.

“Una qüestió d’humanitat”

El ministre Marlaska, per la seva part, ha assegurat que la decisió d’acceptar l’arribada del creuer s’ha pres a petició de l’OMS i, sobretot, per una qüestió “d’humanitat”. “A l’MV Hondius hi viatgen més de 140 persones, entre passatgers i treballadors, que s’han vist immerses en una situació sanitària greu. Necessiten ajuda i el port més proper amb les capacitats tècniques adequades és el de les Canàries”, ha explicat. Més enllà de les obligacions ètiques i morals, Marlaska també ha apel·lat als compromisos legals. En aquest sentit, ha recordat que el Reglament Sanitari Internacional —especialment l’article 44—, diversos convenis de l’Organització Marítima Internacional i la mateixa Constitució espanyola estableixen que “cal auxiliar i protegir en tot moment el conjunt dels ciutadans”.

Dalmau sobre els cinc catalans: “Ens consta que estan bé” 

Pel que fa als cinc passatgers catalans del creuer, el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, preguntat sobre la situació en el marc de la comissió mixta amb l’Ajuntament de Barcelona, ha apuntat que ja hi han mantingut contacte: “Ens consta que estan bé”, ha afirmat el conseller, que s’ha alineat amb la decisió del govern espanyol d’acollir el vaixell a les Canàries apuntant que és “el correcte des del punt de vista humanitari i epidemiològic”. Per això ha destacat que el Govern manté el contacte amb les autoritats espanyoles per “poder garantir el seu desembarcament a les Canàries”.