Pedro Sánchez i Xi Jinping s’han reunit aquest dimarts al Gran Saló del Poble de Beijing. Ha estat el plat fort d’un nou viatge oficial del president del govern espanyol a la Xina. A l'inici de la reunió, el mandatari xinès ha transmès a Sánchez que l'Estat espanyol i la Xina es troben “al costat correcte de la història”, rebutgen “el retorn al món de la llei de la selva” i aposten per “l’autèntic multilateralisme”. Xi ha fet evident la sintonia amb el seu homòleg espanyol. Els dos països, ha dit, tenen una relació estable i comparteixen “valors” sobre l’ordre internacional. Ha traslladat aquest missatge un mes abans de la reunió que el president xinès mantindrà al maig al mateix escenari amb el president nord-americà, Donald Trump.

També ha destacat que, malgrat els “constants canvis i turbulències”, les relacions entre l'Estat espanyol i la Xina “han avançat de manera sostinguda”, i ha destacat el paper de Sánchez en l'estabilització de les relacions amb Europa. “Tant la Xina com Espanya són nacions de principis i d’integritat, i totes dues estan compromeses a situar-se al costat correcte de la història; hem d’intensificar la comunicació, consolidar la confiança mútua i cooperar estretament per resistir qualsevol regressió cap a la llei de la selva”, ha dit Xi. No ha parlat directament del conflicte a l’Orient Mitjà però ha fet referència al “desordre” que impera en una escena internacional “erosionada”.

Després de la seva reunió amb Xi, Sánchez ha comparegut en roda de premsa. El president espanyol ha valorat positivament la reunió amb el seu homòleg xinès, en la qual l’ha animat a implicar-se més en la resolució dels principals conflictes que hi ha actualment al món. En resposta a les preguntes dels periodistes, ha destacat que no se li acut cap altre país amb més influència i capacitat per aconseguir la pau o la desescalada de conflictes com a l'Iran o a Ucraïna. "Cal respectar l’ordre internacional basat en regles i que no prosperi la llei de la selva", ha manifestat parafrasejant Xi. 

"La política exterior d'Espanya és coherent perquè l’apliquem en totes les latituds geogràfiques; he explicat a les autoritats xineses que la guerra de Putin no és només un qüestionament de la integritat territorial d'Ucraïna, sinó també un intent de soscavar el projecte de la Unió Europea; i això no ho permetrem", ha manifestat.

Sánchez, per la seva banda, ha apostat perquè Espanya i la Xina puguin “contribuir a aportar solucions a les diferents tensions comercials” i a “les dificultats i les complexitats geopolítiques” com “les guerres i els desafiaments mediambientals”. En aquest marc, ha afirmat que els dos països trobaran fórmules de “reforçar el sistema multilateral del dret internacional”. “Si Espanya i la Xina s’entenen i cooperen”, ha dit, “ho faran en benefici de les seves societats i de l’estabilitat i la prosperitat del món”.