Continua el degoteig de missatges entre el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i el que era la seva mà dreta i exministre de Transports, José Luis Ábalos. Si, fins ara, els missatges revelats per El Mundo havien estat crítiques contra dirigents del seu partit i, fins i tot, de qui era el seu soci de govern, l'exlíder de Podemos, Pablo Iglesias, aquest dimecres el diari assenyala una possible intervenció del president del govern espanyol en el rescat d'Air Europa l'any 2020. Els missatges entre els dos socialistes es van produir només cinc dies després que Víctor de Aldama confessés a Koldo García que Javier Hidalgo —ex CEO de Globalia— havia trucat a Begoña Gómez per aconseguir el rescat d'Air Europa. Així doncs, el 8 de setembre del 2020, Sánchez va reenviar un missatge a Ábalos en què li demanava “donar una volta” a la fórmula a través de la qual l'Estat havia de rescatar l'aerolínia i exigia “meditar i veure com enfocar” tot el procés.
Missatges creuats
En el primer whatsapp publicat, Sánchez reenvia a Ábalos un missatge que segons detalla al líder del PSOE li ha enviat un “conegut de fa molts anys”. En el text, apareixen una sèrie de detalls sobre com hauria d'actuar el govern espanyol davant la crítica situació econòmica d'Air Europa. L'amic del president del govern espanyol assenyalava: “Considero que efectivament cal rescatar Air Europa, però no deixar-la en mans d'Iberia (filial de la companyia britànica IAG)”. En aquest sentit, explicava que “IAG és britànica, en realitat, i més aviat diria que després del Brexit seria òptim que fos espanyola, donades les circumstàncies actuals, per tenir assegurada la infraestructura aèria a Espanya, que és clau a escala nacional”. Aquesta és la mateixa postura que inicialment mantenia el propietari de la companyia, Juan José Hidalgo, que estava en contra de l'entrada de IAG.
En aquest missatge, l'amic de Sánchez també apuntava que “es podria contemplar fer créixer des d'Air Europa una plataforma aèria del sud d'Europa amb Alitalia i TAP”. A més, donava detalls sobre la situació de Globalia i explicava que és “un hòlding del qual forma part Air Europa, és un grup molt interessant, però no té ara mateix un gran gestor, especialment amb el patriarca ja afeblit”. “No té sentit, des del meu punt de vista, rescatar Air Europa i deixar-la en mans dels Hidalgo, però tampoc regalar-la a IAG (Iberia) i menys encara deixar que desaparegui”, culminava. Després de reenviar aquest missatge, Sánchez indicava que es volia implicar directament en aquest tema. “Crec que val la pena que li donem una volta”. Aleshores, Ábalos li va contestar: “Les inquietuds són certes. Si vols, abans de la reunió amb Ibèria de demà t'explico com ho estem enfocant tant el cas d'Air Europa com IAG”. El president del govern espanyol assenyalava: “D'acord. A mi l'operació de IAG, tret que em convencis del contrari, no em convenç. En tot cas, és una operació que hem de meditar i veure com enfocar-la”.
Rescat d'Air Europa
Els missatges publicats per El Mundo entre Sánchez i Ábalos fan referència a l'oferta que IAG —antiga British Airways— va fer per comprar Air Europa. El novembre de 2019, IAG va anunciar un acord amb la família Hidalgo per la compra d'Air Europa per 1.000 milions d'euros en efectiu a través d'Iberia, que és la seva filial a Espanya. La irrupció de la pandèmia de la covid el març de 2020 va provocar l'enfonsament de la companyia aèria i IAG va reduir la seva oferta a la meitat, és a dir, a 500.000 milions d'euros. Precisament el dia que s'intercanvien els missatges Sánchez i Ábalos s'havia celebrat la Junta d'Accionistes de IAG en la qual s'estudiava els canvis en les condicions. A més, Luis Gallego, el CEO d'Iberia que ho havia negociat passaria a ocupar el càrrec de CEO de tot el grup només uns dies després.
L'interès del govern espanyol en aquest rescat es va veure des de l'inici, que es va constatar, segons va revelar el mateix diari amb la presència del director de l'Oficina Econòmica de la Moncloa, Manuel de la Rocha, a les reunions clau que es van celebrar el 21 i el 27 d'octubre del 2020. En aquestes trobades també estava Víctor de Aldama, qui va ser l'encarregat de comunicar als Hidalgo que l'operació seguia endavant. En concret, el comissionista del cas Koldo li escrivia a Hidalgo: “Collons, no tinc paraules, me n'he anat a donar una volta només perquè havia de descarregar”. Segons l'informe de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil, “Aldama felicitava Hidalgo perquè havien salvat Air Europa”. Finalment, el Consell de Ministres va aprovar el 3 de novembre de 2020 el rescat d'Air Europa per 475 milions d'euros a retornar en dos trams durant sis anys.