Una delegació de diputats alemanys que tenia previst visitar Andalusia aquesta setmana per conèixer de primera mà quina és la situació a Doñana ha cancel·lat el viatge per por que aquest sigui polititzat. Les eleccions del 23-J i la seva campanya electoral fan que els diputats alemanys del Bundestag cancel·lin la visita “per respecte”, davant la “gran importància política que aquesta ha adquirit en els darrers dies de cara a les pròximes eleccions generals espanyoles”. En un comunicat, el parlament alemany destaca la bona relació i la confiança entre els dos països, dos elements a conservar i que perillarien, al seu entendre, si aquest viatge a Doñana es produís.

La Comissió de Medi Ambient, Protecció de la Natura, Seguretat Nuclear i Protecció del Consumidor del Bundestag havia de fer aquesta setmana una visita a Andalusia per mantenir reunions tècniques amb membres dels governs espanyol i andalús, a més d’experts i ecologistes, davant la controvèrsia que ha generat la legalització de regadius per cultivar maduixes. En el comunicat, el parlament alemany assenyala que el viatge tenia l’objectiu “d’intercanviar experiències i recopilar informació sobre un tema que interessa als nostres dos països: el canvi climàtic i les seves conseqüències”. El text conclou expressant la confiança dels diputats en “poder continuar aquest intercanvi en el futur”.

Per altra banda, els diputats, que tenen previst visitar Doñana en un futur, sí que mantenen aquest dilluns una reunió amb el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. El Ministeri capitanejat per Teresa Ribera no ha volgut endinsar-se en la polèmica, de manera que ha assenyalat que no valora les iniciatives del Parlament d'un estat membre de la Unió Europea, ni opina sobre si és convenient o no que aquesta visita es produeixi dins d'un període electoral. 

Dit això, el Ministeri reitera la seva posició respecte de la situació a Doñana i de la crisi reputacional del sector de la maduixa de la qual responsabilitza directament al president de la Junta d'Andalusia, Juanma Moreno. De la mateixa manera, el govern espanyol insisteix que dona suport a tots els agricultors legals, que ara es veuen amenaçats per una crisi reputacional generada per la "política temerària" del president andalús, i considera que "no s'ha de criminalitzar els maduixers". 

El Ministeri responsabilitza al president andalús de posar en perill els productors de maduixes i qualifica d'"injust" que les empreses comercialitzadores facin pagar als productors de maduixes les "irresponsabilitats" comeses pel president de la Junta d'Andalusia. Assegura, a més, que els productors de maduixes sempre tindran al seu costat el Govern d'Espanya. De fet, recorda en un comunicat que ja va advertir verbalment i per escrit a la Junta d'Andalusia del risc que implicava impulsar una proposició de llei en contra de la legislació espanyola i europea. Al mateix temps, també la Comissió Europea va advertir verbalment i per escrit a la Junta d'Andalusia que aquesta proposició de llei va en contra de la legislació europea i que, per tant, prendrà totes les mesures necessàries per frenar-la si finalment s'aprova en el Parlament Andalús.