La vaga convocada pels sindicats amb representació a Renfe i Adif contra el traspàs de Rodalies comportarà la cancel·lació d’uns 400 trens a Catalunya, segons es desprèn de les disposicions relatives als serveis mínims durant les jornades de vaga, que tindran lloc aquest divendres, 24 de novembre, així com els dies 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre. Després que dimarts el ministeri de Transports donés a conèixer els serveis mínims d’àmbit estatal, que a Catalunya afecten els trens de Mitjana i Llarga distància, així com els serveis d’Alta Velocitat, aquest dimecres ha estat el Govern qui ha decretat els serveis mínims pel que fa al servei de Rodalies.

🚉 Vaga de Renfe el novembre i desembre 2023: dates, trens afectats i serveis mínims
 

🚅 Trens afectats per la vaga de Renfe 2023 | LLISTA COMPLETA
 

En concret, segons avança l’ACN, els serveis mínims decretats pel Govern fixen una freqüència de pas del 66% en les hores puntes i del 33% la resta del servei els cinc dies de vaga, la qual cosa afectarà aproximadament uns 400 trens. Les hores punta, quan hi haurà més serveis protegits, seran des de les 06 h a les 09:30 h i des de les 17 h fins a les 20:30 h. A més, cal tenir en compte que les aturades de 24 hores també seran secundades pels treballadors d'Adif, el gestor d'infraestructures. Tot plegat comportarà uns dies complicats per a la mobilitat ferroviària, precisament a les portes del cap de setmana aquest divendres i en els dies previs als festius de la Constitució i la Puríssima la resta de dies amb vaga convocada. A tot l'Estat, deixaran de circular uns 1.500 trens per complir amb els serveis mínims. 

Cal tenir en compte que la vaga ferroviària és d’abast estatal i es va convocar com a protesta pel pacte signat el passat 2 de novembre entre PSOE i ERC, pel qual s’acordava el marc general del traspàs integral del servei de Rodalies a la Generalitat en el context dels acords per garantir la investidura de Pedro Sánchez com a president del govern. Per això i malgrat que els sindicats asseguren que no s'oposen frontalment al traspàs, sinó que requereixen més transparència i informació, la vaga és considerada com de caràcter preventiu i polític, davant un acord que trigarà anys a ser una realitat i del qual no s’han abordat els aspectes tècnics.

En tot cas, el posicionament dels sindicats i la seva demanda d’informació i transparència contrasta amb les explicacions donades pel Govern, que ja ha garantit les condicions laborals de tots els treballadors, a més d’anunciar que es farà un conveni de col·laboració entre la Generalitat i Renfe per facilitar la mobilitat laboral. Segons Territori, aquest conveni recollirà el respecte als drets laborals adquirits pels treballadors i el Govern s'ha compromès amb les organitzacions sindicals a explicar com es realitzarà el traspàs i que la gestió seguirà sent 100% pública.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!