Els treballadors de Renfe i Adif, gairebé 30.000 a Espanya, estan trucats a secundar els cinc dies de vaga que han convocat els Comitès Generals d'Empresa, en representació dels sindicats CCOO, UGT, SEMAF, SCF, CGT i SF. Les aturades, de 24 hores, afectaran a tots els territoris a nivell nacional, i també a tota mena de trajectes i trens, tant els de mitjana i llarga distància, com els serveis de rodalies.

En concret, les esmentades aturades estan programats per a aquest divendres dia 24 i dijous vinent, 30 de novembre. A més dels dies 1, 4 i 5 de desembre, que coincideixen amb el pont de la Constitució, encara que s'ha evitat precisament fer aturades els dies 6 i 8, festives a Espanya, ja que són els de més moviment.

Per evitar el caos, com sol ser habitual en aquest tipus de vagues, el Govern espanyol ja ha anunciat que hi haurà serveis mínims. El ministeri de Transport que ara lidera l'exalcalde de Valladolid, Óscar Puente, en substitució de Raquel Sánchez, ha fixat "serveis mínims obligatoris per assegurar la prestació dels serveis essencials del transport ferroviari de viatgers i mercaderies davant de les jornades de vaga".

Segons la resolució del Ministeri, els serveis mínims essencials de Renfe seran del 75% per als trens de rodalies en hora punta, de 6:00 del matí a 9:00, de 14:00 a 16:00 hores i de 18:30 a 20:30 hores. I del 50% la resta de la jornada. En mitja distància, es cobrirà el 65% dels serveis. I als AVE, de llarga distància, el 72%.

Segons ha comprovat aquest mitjà, durant el trajecte de llarga distància entre Madrid i Sevilla es veuran afectats el 31% dels serveis AVE de Renfe; al de Madrid-Barcelona gairebé el 26%; al de Madrid-Màlaga un altre 21% i al de Madrid-València, un 16% del total dels trens en circulació.

Per als viatgers de l'AVE, afluixa distància i mitja distància, el tren de la qual estigui afectat pels serveis mínims, Renfe ha entebeíssiu l'opció de viatjar en un altre tren, d'horari aproximat, sempre que sigui possible. Però si el passatger no desitgen realitzar viatge, podrà anul·lar o canviar el bitllet per a una altra data sense cap cost.

La vaga de Renfe i Adif ha estat el primer escull a què ha hagut de fer front el nou ministre, però no serà l'únic. Si bé, la protesta dels treballadors del sector ferroviari es deu al sorprenent anunci del passat dia 2 de novembre del traspàs de Rodalies a Catalunya, un traspàs a què no s'oposen, però si a com s'ha produït: sense l'acord de la representació legal dels treballadors, el que ha despertat una onada de queixes davant de la possibilitat que això suposi una segregació de les empreses públiques i poden veure's afectats.

"No ens oposem a les transferències de Rodalies, sinó a la segregació de les empreses", indiquen des de Comissions Obreres, que és el sindicat majoritari en Adif. "Estem disposats a negociar amb les empreses i amb la Generalitat o al fòrum que es consideri oportú per veure la possibilitat que aquesta constitució, o no, d'una empresa participada entre el Ministeri i la Generalitat podria suposar una figura jurídica que garantirà que els treballadors que continuessin fent aquesta operació a Catalunya estiguessin lligats al grup Renfe, i no perdessin aquest nexe d'unió més allà de què les decisions, les gestions i la planificació pugui dependre de la Generalitat o del Ministeri de Transports".

Cal recordar que aquest traspàs forma part de l'acord assolit entre el PSOE i ERC de cara a la investidura de Pedro Sánchez, que finalment es va materialitzar dijous passat. Des de UGT recorden que han exigit al ministeri el compliment d'una sèrie de premisses innegociables i que es resumeixen principalment en el manteniment de la integritat tant de la Xarxa d'Infraestructures Ferroviàries (gestionades per Adif), com de Renfe Operadora, alhora que es garanteixin els drets dels treballadors i treballadores, no només els econòmics sinó, també, els professionals i de mobilitat.

Des de SCF (el Sindicat de Circulació Ferroviari) que representa els controladors de trens i els caps d'estació, indiquen que la possibilitat d'allargar aquesta vaga de cinc dies, dependrà de si evoluciona favorablement l'actual i aconsegueix avançar amb la secretària de Transporte, amb qui ja es van reunir la passada setmana, encara que no hi va haver avenços.

A la vaga està convocada tota la plantilla de les dues companyies, el personal que treballa en les estacions, els maquinistes, els que es dediquen a la venda de bitllets, els que manegen els trens circulació... En total, uns 15.000 treballadors de Renfe, més uns altres 12.000 d'Adif.