L'ús preferent del català a l'administració pública ha quedat tocat. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat parcialment el protocol d'usos lingüístics de la Generalitat que obliga els treballadors públics a parlar català entre ells i a adreçar-se en aquest idioma als ciutadans. Segons una sentència consultada per Europa Press, el TSJC a més d'anul·lar que la comunicació entre el personal hagi de ser la catalana en les reunions de feina, també hauria anul·lat altres protocols de l'administració en relació a la llengua.

Així doncs, tampoc caldrà que els treballadors mantinguin la conversa en català encara que l'usuari l'hagi iniciada en castellà. La norma inicial, però, ja preveia que l'usuari podia demanar el canvi d'idioma si no l'entenia.

La sentència també es refereix a les converses telefòniques. El tribunal anul·la la menció que indica que s'haurà d'iniciar la interlocució sempre en llengua catalana i, si l'usuari no parla català però l'entén, s'haurà de mantenir la conversa en aquesta llengua. El tribunal també ha suprimit el fet que l'empleat hagi d'omplir en català la documentació interna, com nòmines, contractes, avisos o circulars.

L'origen de la sentència

Aquesta sentència és fruit d'una demanda interposada per un dels professionals sanitaris de l'Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona. Impuls Ciutadà, la plataforma que ha assessorat el demandant, ha valorat positivament el contingut de la sentència i ha lamentat que l'actuació de l'administració catalana obligui els ciutadans "a reclamar allò obvi: la llibertat d'elecció de llengua en les relacions amb les Administracions Públiques".