Després de capturar Nicolás Maduro a Veneçuela i d’amenaçar amb una conquesta de Groenlàndia, Donald Trump va anunciar la creació de la Junta de Pau, un organisme liderat per ell mateix que —presumptament— té com a objectiu solucionar conflictes internacionals, com el de Gaza. Abans de viatjar cap a Suïssa per participar en el Fòrum Econòmic de Davos, el president dels Estats Units ha enviat una invitació al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, perquè participi en aquest nou ens global. La Moncloa, però, evita precipitar-se en la resposta i encara no ha contestat a la missiva del magnat nord-americà. “Hem rebut la carta i encara estem estudiant la proposta”, confirmen a ElNacional.cat fonts del govern espanyol. 

Qui sí que rebutja plenament la participació de l’Estat espanyol en aquesta cimera és un dels socis habituals de Sánchez. Izquierda Unida —actualment integrada dins de Sumar— demana al president del govern espanyol que rebutgi la participació perquè és un fòrum que està “fora del control” de l'ONU i només pretén “saquejar” el territori palestí en favor d’Israel. S’ha pronunciat d’aquesta manera Antonio Maíllo, líder del partit i també candidat a les pròximes eleccions andaluses, que ha denunciat que l’ens no ofereix “garanties de legalitat internacional”. I s’ha posicionat en la mateixa línia el diputat al Congrés d’IU Enrique Santiago: “Espanya no pot blanquejar el pla genocida d’Israel i EUA per a Palestina”.

Sánchez s’ha erigit en l’últim any com una veu propalestina a Occident. El govern espanyol va situar-se al capdavant del reconeixement de l’Estat de Palestina, una decisió coordinada amb altres països europeus amb l’objectiu de pressionar Israel i reactivar la via de la solució de dos estats. Sánchez ha vinculat aquest gest a la defensa del dret internacional humanitari i a la condemna explícita de les operacions militars israelianes a Gaza, un discurs que l’ha diferenciat d’altres líders europeus com Friedrich Merz.

Fins ara, el posicionament de Sánchez havia tingut costos diplomàtics evidents, ja que, juntament amb la negativa a augmentar la despesa en defensa com demana l’OTAN, ha provocat que la relació amb els Estats Units s'hagi tensionat. Trump ha reiterat en diverses ocasions que no estava gens content amb el govern espanyol, arribant-lo a descriure com un “problema”. Tot i això, Sánchez ha mantingut la seva posició, reforçant el seu perfil internacional com a líder crític amb Israel.

En aquest sentit, si Sánchez accepta l’oferta de Trump, coincidirà precisament amb el primer ministre d’Israel, Benjamin Netanyahu. El mandatari hebreu ja ha accedit a formar part de la Junta de Pau i manté una visió diametralment oposada a la del president espanyol pel que fa a Gaza. Bahrain, Egipte i els Emirats Àrabs Units també han acceptat unir-s'hi, així com Albània, Armènia, Azerbaidjan, Bielorússia, Hongria, Kazakhstan, Marroc, Turquia i Vietnam.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!