El ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha advertit els ajuntaments que si no es posen en marxa les zones de baixes emissions o es modifiquen altres projectes de mobilitat sense justificar retiraran els fons europeus rebuts per impulsar la mobilitat sostenible. El ministeri, encapçalat per la socialista Raquel Sánchez, ha enviat una carta aquest dimecres als prop de 200 ajuntaments que han rebut recursos per implantar zones de baixes emissions i transformar la mobilitat urbana. La carta arriba un dia després que la titular de Transició Ecològica, Teresa Ribera, amenacés de portar als tribunals ciutats com Badalona que han anunciat retards amb l'aplicació de les àrees de trànsit restringit. 

En la missiva, Transports envia un avís tenint en compte "les notícies aparegudes en mitjans de comunicació sobre decisions adoptades per determinants ajuntaments beneficiaris de subvencions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) per la implantació de la ZBE i la transformació digital i sostenible del transport urbà que podrien suposar una modificació de les actuacions subvencionades o la seva reversió". La carta recorda que el règim de modificació de les inversions estableix que el beneficiari dels recursos ha de "complir l'objectiu, executar el projecte, executar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de subvencions". Incomplir aquest mandat de forma "total o parcial" provocarà el reintegrament de les subvencions rebudes.

La llei del Canvi Climàtic i Transició Energètica estableix que els municipis de més de 50.000 habitants estan obligats a implantar les seves pròpies ZBE, entorns urbans delimitats on es restringeix l’accés i la circulació dels vehicles més contaminants, segons l’etiqueta ambiental de cada vehicle, i també segons els episodis ambientals que puguin afectar o empitjorar les condicions de qualitat de l’aire.

Els canvis han d'estar justificats i aprovats pel Ministeri

Transports també detalla que les condicions de les subvencions es poden modificar sempre que "els canvis no alternin la naturalesa dels objectius de la subvenció ni suposin un canvi substancial en el conjunt de les actuacions subvencionades".  Aquests canvis hauran de ser aprovats per la secretaria de Transports i es podran sol·licitar si hi ha una alteració sobrevinguda de les condicions que es pugui justificar, si s'obtenen altres aportacions que siguin incompatibles amb la subvenció o si es veuen penalitzats per retards en els pagaments. En tot cas, el ministeri insisteix que si un municipi vol impulsar la modificació de les condicions establertes a la resolució haurà de "presentar una sol·licitud de modificació, degudament motivada i firmada" que haurà de rebre el vistiplau de Transports. Aquesta sol·licitud haurà d'incloure una memòria que justifiqui les circumstàncies que impedeixen dur a terme l'actuació o defensar que els canvis no alteren la naturalesa de la proposta.

Badalona ajorna la ZBE

La carta de Transports arriba després que l’Ajuntament de Badalona, encapçalat per l'alcalde Xavier Garcia Albiol (PP), hagi anunciat una moratòria de tres anys en l’aplicació de les restriccions de vehicles a les Zones de Baixes Emissions (ZBE). Així, en comptes d'entrar en vigor en l'inici d'aquest 2024, ho farà l'1 de gener del 2027. "No es pot castigar els veïns a canviar-se el cotxe enmig d'un moment econòmic tan difícil", va argumentar Garcia Albiol en anunciar la mesura. La previsió és que aquest ajornament de les sancions als vehicles més contaminants s'aprovi en un Ple de l'Ajuntament aquest mes de setembre. 

El consistori badaloní assegura que "en determinades ocasions" les restriccions podrien arribar a afectar "la meitat dels vehicles" de la ciutat. Albiol ha assenyalat que davant la "situació actual de crisi econòmica, de l’increment dels preus de la cistella de la compra i de l’augment de les hipoteques", han decidit impulsar aquesta mesura per evitar que "els veïns de Badalona hagin de fer front de manera immediata a una despesa tan important com la compra d’un vehicle".