"El somriure d'un país" serà el lema amb què la coalició Unidos Podemos concorrerà a les eleccions del 26-J. El logo serà compartit entre els dos partits, Podemos i Izquierda Unida, i està format per un cor de diferents colors –vermell, verd, blau, morat i groc–, en homenatge a la participació de les diferents confluències: Compromís, En Comú Podem i En Marea. És a dir, que entre tots haurien construït una autèntica "plataforma patriòtica", com ha definit el cap de campanya i número dos de la formació, Íñigo Errejón.

L'objectiu dels podemistes és "teixir un país de països", que estigui conformat per diverses nacionalitats i on la democràcia sigui retornada als ciutadans, com ha indicat Errejón, ara que les institucions europees pressionen pel compliment dels objectius de dèficit. "Cal fer una campanya patriòtica davant les necessitats dels privilegiats; per recuperar la sobirania de nostres país i del nostre poble, hi ha forces que es posen d'acord. Creiem que les circumstàncies ho exigeixen", ha dit el cap de campanya. 

Per aquest motiu, els podemistes apel·len a la il·lusió i l'amor, davant la possibilitat de guanyar i fer el sorpasso al Partit Popular i de les campanyes de la por, segons insisteixen. Amb aquestes expressions busquen polaritzar la campanya i deixar el PSOE en situació d'escac, disputant-se el centre amb Ciutadans. 

El Mediterrani en l'estratègia

L'ofensiva contra PP i PSOE és contundent i per igual. El Mediterrani serà l'eix de l'ofensiva en tant que és un enclavament estratègic, segons remarca el secretari general de Podemos, Pablo Iglesias. Per una banda, actua com a punt on es va iniciar la població de la península; i per altra, suposa la confrontació als dos models que s'hi havien aplicat fins al moment: les infraestructures urbanístiques "corruptes" del PP i les promeses d'un corredor mediterrani. 

L'ofensiva s'extremarà a Andalusia. Amb la imputació dels expresidents socialistes José Antonio Griñán i Manuel Chaves, la comunitat al sud de l'Estat es brinda en safata a la possibilitat que els podemistes puguin avançar el PSOE, com volen aconseguir. "No volem ni creiem en els feus", ha dit Iglesias, qui ha celebrat que Sáchez es desmarqui del "vell socialisme", elements que ha expressat amb un to gairebé desafiant, recordant als de Pedro Sánchez que un cop aconseguida Catalunya per En Comú Podem, el següent bastió de Ferraz era Andalusia.

En termes estratègics, no és casual que s'hagi triat aquesta zona i la resta de la costa per celebrar bona part dels seus actes de campanya, i no les Castelles o el centre del territori espanyol. El Mediterrani està més poblat i les oportunitats de ser penalitzat pel sistema electoral són menors.

Logo Podemos / Estefania Molina

Izquierda Unida

Alberto Garzón i Pablo Iglesias coincidiran en el míting d'apertura i en el de tancament de la campanya a Madrid, per bé que també faran altres tipus de trobades conjuntes. El darrer és qui cobrarà més importància, seguint la tònica de compartir espai amb les confluències, motiu pel qual hi assistiran la líder de Barcelona en Comú, Ada Colau, i la de Compromís, Mònica Oltra. "La coralitat de veus", com sempre han subratllat, és el seu actiu principal i que volen potenciar als mítings que vindran.

Sobre el calendari de campanya, IU i Podemos han decidit separar el públic al qual s'adrecen, per no incórrer en perjudicis. Algunes veus clamen les reticències que senten determinats membres del partit, per les banderes comunistes que s'exhibeixen a les trobades de Garzón. Tanmateix, Errejón surt del pas de les crítiques, afirmant que el país que volen estarà format per expressions particulars que no es poden obviar dins el seu projecte d'Estat.

"No hi ha millor representació del nostre projecte que el collage d'expressions que es podrà veure, hi ha qui portarà els seus símbols, i hi ha qui no portarà res, només les seves mans i la seva il·lusió", ha explicat el podemista. Tanmateix, aquest dijous Garzón no ha compartit acte amb ells en el Parc Botànic Reial d'Alfons XIII. El fet ha generat el dubte entre els periodistes, sobre la total integració de les dues formacions, i ha posat en qüestió si la campanya serà de Podemos o d'Unidos Podemos. 

Logo IU / Estefania Molina