Ofensiva unitària de Somescola. La plataforma integrada per més de 60 entitats compromeses amb el model d’escola catalana han fet un pas ferm per desmuntar les falsedats espanyolistes sobre la immersió lingüística, aprofitant l’arribada de la missió d’eurodiputats a Catalunya per analitzar aquesta mateixa qüestió. L’operatiu europeu té un clar biaix polític, tenint en compte que ha estat orquestrat pels eurogrups de la dreta, la ultradreta i els liberals: de les set trobades organitzades aquest dilluns, sis van ser amb veus espanyolistes i només una va ser amb una defensora del model català. La darrera, amb la portaveu del sindicat Ustec, Iolanda Segura, que després de la trobada amb la missió ja va declarar davant dels mitjans de comunicació per fer una valoració contundent. “Han vingut amb les conclusions fetes, ens han escoltat perquè tenien interès a posar-nos nerviosos i que badéssim en les respostes”, va afirmar.

Precisament per això, aquest dilluns la portaveu d’Ustec va actuar en representació de tota la plataforma Somescola, de la qual forma part, amb la intenció de defensar de forma unitària la immersió lingüística. I ho han fet entregant un informe als integrants de la missió en què es recullen les principals característiques de l’escola catalana, les dades sobre els seus resultats i les respostes a preguntes freqüents.

En aquest sentit, el document remarca la importància de no separar els alumnes per origen o llengua, per evitar “dividir la societat en comunitats lingüístiques separades”. L’informe també destaca “el paper compensador i transformador de l’escola catalana”, ja que ofereix uns aprenentatges a aquell alumnat que no es relaciona amb el català i, per tant, permet la igualtat de condicions pel que fa a les oportunitats socials, laborals i culturals. Pel que fa al model català, també expliquen que la immersió lingüística és la metodologia comparativament més efectiva perquè els alumnes tinguin uns resultats “elevats i similars” en català i castellà. I finalment, han explicat “el gran consens de país, absolutament transversal a nivell educatiu, social i polític” que suposa aquest model.

Desmentir les falsedats

Per altra banda, el document també pretén desmentir “les principals falsedats que es diuen sobre el model” per part de l’espanyolisme amb dades objectives. “Destaquem que l’escola catalana no discrimina ni perjudica l’alumnat castellanoparlant ni d’origen migrant, que garanteix plenament l’aprenentatge del castellà, que les escoles no són espais monolingües, que l’escola catalana compleix tota la legalitat vigent”, diu el text. Finalment, també han tombat qualsevol pretensió de vincular els recents mals resultats de l’informe PISA amb la immersió, indicant que el daltabaix s'explica per factors socials i econòmics.