L'adhesió de la presidenta de Coca-Cola European Partners, Sol Daurella, al consell executiu del Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya, el Diplocat, no ha caigut gaire bé en l'entorn dels contraris a la independència de Catalunya. Twitter i mitjans estatals han sortit a la càrrega contra ella per situar-se entre les 39 personalitats que contribuiran a "projectar Catalunya al món", al costat de persones com Xavi Hernàndez o Carme Ruscalleda.

Sota el hashtag #CocaColaRompeEspaña, centenars d'usuaris han començat a promoure un boicot contra Coca-Cola per posicionar-se, a parer seu, a favor del procés català i s'ha convertit en trending topic.

I no només han estat consumidors de peu de carrer. Polítics i mitjans espanyols també s'han sumat a carregar contra ella.

Entre ells, l'exdiputat de Ciutadans Jordi Cañas ha deixat anar que "sembla que a Coca-Cola no li importa menysprear i humiliar els seus consumidors".

La notícia de la seva adhesió al Diplocat ha provocat un allau de tuits a la xarxa, que han donat la volta a la truita a la notícia. "Sol Daurella defensarà trencar Espanya per tot el món", diuen alguns.

Molts ja estan animat la gent a canviar-se a la Pepsi-Cola.

Diferents veus han assegurat que no compraran mai més aquesta beguda.

Mentrestant, hi ha hagut qui ha anat un pas més enllà i, en un episodi de continuïtat a la creu que ja fa anys que arrosseguen algunes empreses catalanes que s'han mostrat favorables al procés -o almenys al dret a decidir-, s'ha tornat a compartir una imatge de "marques que no has de consumir mai més" i demanen fer-ne difusió "per si a algú pogués interessar no donar diners a la causa".

També han sortit a la llum diferents 'memes' relacionats amb aquesta qüestió.

Els mitjans estatals també s'han lluït. Economía Digital titula la notícia sobre l'adhesió de la presidenta de Coca-Cola al Diplocat "Sol Daurella ajudarà a exportar el separatisme català", mentre que per El Mundo el que ha fet Daurella és "cedir la seva imatge a Puigdemont" o OKDiario assegura que "s'uneix al seu pla independentista".

Boicot al cava per l'Estatut

Tanmateix, però, aquesta no és la primera vegada que ciutadans espanyols amenacen de boicotejar productes catalans. L'any 2005, el sector del cava català ja va patir una pèrdua de més del 4% en vendes a la resta de l'Estat, uns nou milions d'euros menys de facturació que la resta dels anys.

El motiu? Haver aprovat el projecte d'Estatut català, encara que les empreses del cava no es posicionessin a favor -ni en contra- de l'autodeterminació de Catalunya. Sembla ser que aquesta, pels consumidors, no és una dada rellevant perquè ells identifiquen com a empreses que es visualitzen com a catalanes. 

Ara bé. El boicot ja començava a treure el cap el Nadal del 2004, després d'unes polèmiques declaracions del llavors líder d'ERC, Josep-Lluís Carod-Rovira. El problema és que, com que es volia boicotejar el cava, els lots nadalencs ja estaven preparats i no va sortir bé.

L'altra bona notícia va ser que tot i perdre aquestes vendes a Espanya, el cava català va guanyar protagonisme a l'exterior i les exportacions. I ara, les exportacions catalanes cada vegada creixen més.

Boicot al marge del procés

Altres boicots a la història de Catalunya demostren com les qüestions polítiques no són l'únic motiu de boicot. L'any 2003, Leche Pascual va deixar de comprar als ramaders catalans perquè la Generalitat es va negar a acceptar com a iogurt un producte del grup.

Però la cosa no els va sortir bé del tot. Els consumidors catalans els van fer un contra-boicot, de manera que Pascual va perdre entre un 15 i un 20% de vendes a Catalunya. Al cap de poc temps, Leche Pascual tornava a comprar als ramaders catalans.

Això sí. Els economistes Modest Quinjoan i Xavier Cuadras ja publicaven el 2011 al llibre Sense Espanya que "la possibilitat que es produeixi un boicot comercial en el moment en què Catalunya decidís encaminar-se cap a la independència és del tot real".