El Sindicat de Llogateres se suma a l'acampada de plaça Catalunya, que aplega ja 300 persones

El Sindicat de Llogateres català atia l'acampada a plaça Catalunya pel dret a l'habitatge, que fins ara s'havia anat formant espontàniament a imitació de l'acampada a la Puerta del Sol de Madrid. El portaveu de l'associació, Enric Aragonès, ha fet una crida a sumar-se a la protesta després de la cassolada convocada per aquest dijous al vespre a les places de tots els ajuntaments. Aragonès ha afirmat que, més enllà dels decrets impulsats pel govern espanyol que es votaran aquest divendres al Congrés, "cal lluitar per molt més" contra un "negoci de l'habitatge provoca molt de patiment i morts". L'acampada barcelonina aplega ja prop de 300 persones en una seixantena de tendes de campanya. El Govern ha descartat per ara aixecar la protesta per la força.

Aragonès ha fet aquestes declaracions mentre participava en la concentració convocada pel Sindicat de Llogateres aquest dijous per intentar aturar un desnonament. Es tracta del segon intent de fer fora de casa la Macarena, que finalment s'ha suspès. L'equip legal del Sindicat havia plantejat un incident de suspensió del desnonament arran de l'aprovació per part del govern espanyol dels dos decretes d'habitatge. Han defensat que un d'aquests amplia fins al 31 de desembre de 2030 la protecció davant determinats desnonaments de persones en situació de vulnerabilitat que no disposin d'una alternativa residencial i, per tant, la dona compleix aquests requisits. Aragonès ha explicat que ara per ara el decret "està en vigor" i, en conseqüència, aquest cas havia de quedar emparat.

El portaveu del Sindicat de Llogateres ha defensat que els decrets que s'han de votar aquest divendres al Congrés poden "en alguns casos" estalviar patiment i ha avisat els partits que tinguin intenció de tombar-los "tinguin sobre la seva consciència les morts que s'estan produint". En aquest sentit, fa referència a l'Olga, la dona amb dues filles que es va suïcidar fa uns dies a l'Hospitalet de Llobregat després del seu desnonament. També a l'home de seixanta anys que s'ha suïcidat aquest dimecres a la mateixa localitat quan anava a ser expulsat d'una botiga en la qual també dormia.

El nombre de persones que acampen a la plaça Catalunya de Barcelona ha augmentat en les últimes hores i ja són gairebé tres centenars els activistes que participen en aquesta acció, en una seixantena de tendes. La majoria dels quals són joves organitzats en assemblees, en unes imatges que remeten al 15M. Dimarts van començar sent una vintena de tendes, que es van reunir sense convocatòria del Sindicat de Llogateres a imitació de l'acampada que ha organitzat el Sindicato de Inquilinos madrileny a la Puerta del Sol. Els activistes preveuen mantenir l'acampada, com a mínim, fins demà divendres, quan es votin els dos decrets d'habitatge.

L'acampada per l'habitatge a plaça Catalunya. El Sindicat de Llogateres se suma EFE (8)
L'acampada per l'habitatge a plaça Catalunya suma ja 300 persones / EFE
L'acampada per l'habitatge a plaça Catalunya suma ja 300 persones i 60 tendes. El Sindicat de Llogateres se suma i fa una crida a unir se ACN (2)
L'acampada per l'habitatge a plaça Catalunya suma ja 300 persones / ACN

Aquest dijous, la consellera d'Interior, Núria Parlon, ha descartat que els Mossos d’Esquadra intervinguin per desallotjar l’acampada a plaça Catalunya. Parlon ha assegurat que el Govern respecta la mobilització i que no es planteja enviar la Brigada Mòbil (Brimo) per desmuntar les tendes instal·lades al centre de la capital catalana. "No aixecarem l’acampada, no s’entendria", ha afirmat en una entrevista a RAC1. "És una protesta que neix d’una problemàtica que colpeja el conjunt de la societat. Som respectuosos amb la protesta. S’ha de respectar sempre que aquest dret sigui respectuós amb altres drets", ha resolt la titular d'Interior, que no vol repetir les imatges del 15-M.

El segon decret arriba al BOE

El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) ha publicat aquest dijous el segon dels dos decrets d’habitatge que el Consell de Ministres va aprovar dimarts després d'intenses negociacions a banda i banda, donat que necessiten el suport de Podem i alhora de Junts i el PNB. El document, de vuit pàgines, conté la "pròrroga automàtica" dels contractes de lloguer un cop venci el contracte si el propietari no ha avisat del contrari amb mig any d’antelació. Al decret també s’hi indica que, quan el propietari comuniqui "vàlidament" la voluntat de no mantenir el contracte, estarà obligat a indemnitzar l’inquilí amb una quantitat equivalent a dotze mensualitats de renda d’un habitatge similar. El text d’aquest segon decret es debatrà, juntament amb el publicat ahir, en un ple del Congrés, sense que el govern de Pedro Sánchez tingui assegurats els suports.