La síndica de greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas, acompanyada pels dos adjunts, Jaume Saura i M. Jesús Larios, han lliurat aquest dimecres l'informe anual de la institució de l'any 2022 a la vicepresidenta primera amb funcions de presidenta del Parlament, Alba Vergés. El text recull l'activitat del Síndic l'any passat, combinant el període del síndic anterior, Rafael Ribó, i la nova síndica. En l'informe es destaca especialment el gran nombre de queixes relacionades amb vulneracions de drets de l'àmbit social, un 45%. Per Giménez-Salinas això és un indicador de la societat: "Quan el gruix de les queixes són per polítiques socials es fa una radiografia del país, del que preocupa". 

En aquest gruix de queixes catalogades en l'àmbit de les polítiques socials s'inclouen les queixes en l'àmbit de la salut, serveis socials, la infància o l'habitatge, entre altres. No són els únics àmbits dels quals el Síndic ha rebut queixes o consultes, també han fet referència l'administració pública i tributs (19%), polítiques territorials (17,5%), consum (13%), seguretat ciutadana i justícia (4,6%) i cultura i llengua (0,5%). 

informe sindic de greuges 2022 arees queixes

Font: Síndic de Greuges

En total, l'any 2022 s’han adreçat a la institució 18.068 persones i s’han iniciat 23.527 actuacions, entre queixes, consultes i actuacions d’ofici. El nombre de queixes rebudes ha tornat a xifres anteriors a la pandèmia, al voltant de les 10.000 anuals, però la xifra de consultes continua creixent força, seguint la tendència dels darrers anys (9.987, el 2018 i 13.381, el 2022).

Cita prèvia, habitatge i infància

En l'informe es destaquen alguns àmbits on s'han recollit més queixes o que preocupen més la institució. Per exemple, les cites prèvies a l'administració. "Arriben moltes queixes i és molt transversal", ha apuntat Saura, qui ha afegit: "Com a mesura d’organització bé, però no com a imposició". Per a la institució, la restricció del dret a accedir presencialment a dependències de l’Administració, que pot generar situacions de desatenció i desigualtat en l’accés o fins i tot la impossibilitat d’exercir drets i facultats que estan subjectes a un termini, no té empara jurídica i, per tant, demana a totes les administracions que eliminin aquesta pràctica. 

Per altra banda, destaquen la situació de la infància a Catalunya, referida en un informe anterior. En aquest cas se subratlla el fet que els darrers anys hi ha hagut un augment de la vulnerabilitat social. Tot plegat mostra que les polítiques públiques actuals no donen resposta suficient a les necessitats d’infants i adolescents en situació de vulnerabilitat: el 38,6% dels infants en situació de pobresa extrema no són beneficiaris ni de l’ingrés mínim vital ni de la renda garantida de ciutadania. 

Les queixes en habitatge han crescut un 34% respecte de l’any anterior, i s’han incrementat significativament els casos d’emergència residencial, accés a l’habitatge i demora en la tramitació de lloguers, destaquen des del Síndic. 

Molts canvis: ara i llarg termini

"El percentatge de propostes acceptades per l'administració és molt alt, del 80%", destaca Giménez-Salinas. De la resta de propostes, un 19% són acceptades de forma parcial i només un percentatge molt ínfim queda sense acceptar. Es tracta de dades que mostren l'eficàcia de la institució, que preferiria que el percentatge de propostes acceptades s'enfilés fins al 100%, afirma la síndica. 

El Síndic ha remarcat que pretén anar més enllà de resoldre queixes o demandes individuals, si no dona una perspectiva més col·lectiva. L'objectiu, doncs, és que les queixes i les actuacions d’ofici, més enllà del seu valor individual, tinguin repercussió en la col·lectivitat i serveixin per canviar normatives i protocols de les administracions.