La reunió de dijous passat a la Moncloa entre Pedro Sánchez i Oriol Junqueras va servir per escenificar l’acord entre tots dos per a un nou sistema de finançament. Però el president del govern espanyol i el líder d’Esquerra Republicana ja s’havien reunit anteriorment en dues ocasions. Així ho va assenyalar el mateix Junqueras dilluns en una entrevista a Catalunya Ràdio. “Pel bé de Catalunya ens reunim fins i tot sota l’infern”, va manifestar preguntat per trobades en secret entre ell i el president del govern espanyol. I ara ho confirmen a ElNacional.cat fonts de l’executiu de PSOE i Sumar. És a dir, acrediten que la trobada de dijous passat al palau presidencial espanyol fou la primera reunió pública entre tots dos, però no pas el primer cop que conversaven en privat. 

Tanmateix, aquestes mateixes fonts monclovites neguen que Sánchez hagi mantingut trobades secretes amb altres líders de les formacions que el van investir president el novembre del 2023, com per exemple Arnaldo Otegi de Bildu o Carles Puigdemont de Junts per Catalunya. De fet, una de les preguntes que se li formulen recurrentment al líder socialista aquesta legislatura és si té intenció de reunir-se amb el president a l'exili. El mandatari espanyol respon sempre que no ho descarta i que, certament, seria un gest més en la direcció d'intentar normalitzar les relacions entre Catalunya i Espanya.

Però el passat Nadal, en una conversa informal amb periodistes, va assenyalar que ara mateix aquest escenari es troba lluny, sobretot per la decisió d'aquest dirigent independentista de trencar les seves relacions amb el PSOE, a causa de la llarga llista d'incompliments que els socialistes arrosseguen amb els juntaires

El finançament pactat entre Sánchez i Junqueras

L'endemà de la reunió entre Sánchez i Junqueras al palau de la Moncloa, la vicepresidenta primera del govern espanyol i ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, va presentar el nou sistema de finançament del règim comú. El nou model augmenta en 21.000 milions d’euros els diners que, en comptes de quedar en mans de l'Estat, seran gestionats pels governs autonòmics. D’aquests, 4.700 seran per a la Generalitat.

El nou sistema, de fet, respectarà el principi d’ordinalitat per a Catalunya, que serà la tercera comunitat a aportar i la tercera a rebre. Tot això, però, si el Congrés dels Diputats aprova el model. Ara mateix compta amb l'oposició de Junts perquè assegura que no acceptarà cap sistema que no exclogui Catalunya del règim comú i li atorgui un concert econòmic. 

Abans de passar per la cambra baixa, Montero haurà de presentar a les autonomies aquest model aquest dimecres en una reunió del Consell de Política Fiscal i Financera. Per altra banda, el govern espanyol també haurà de pactar amb Junqueras la cessió a Catalunya de la recaptació del 100% de l'IRPF si vol que els republicans seguin a negociar amb els socialistes els pròxims pressupostos dels governs català i espanyol. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!