Un mes després que Junts per Catalunya decretés la seva ruptura amb el PSOE i només uns dies més tard que Pedro Sánchez anunciés el compliment exprés d’una bateria d’acords pendents amb el partit de Carles Puigdemont, el president del govern espanyol s’ha mostrat aquest dissabte convençut que retindrà aquesta formació independentista com a soci al Congrés dels Diputats. Així s’ha expressat en conversa informal amb periodistes després que a la cambra baixa hi hagi tingut lloc l’acte de celebració del 47è aniversari de la Constitució. El màxim líder socialista ha admès que “no hi ha contactes” entre ambdues formacions, però s’ha mostrat confiat que els juntaires continuaran aprovant iniciatives dels socialistes. “Hi ha legislatura” i "perseverarem", ha sentenciat.
En aquesta conversa, Sánchez ha receptat “paciència” i ha garantit que esgotarà el seu actual mandat fins al 2027. “Crec que els socis volen legislatura”, ha manifestat, i ha assegurat als periodistes que presentarà els pressupostos generals de l’Estat. Entre somriures, ha afirmat que els aconseguirà aprovar. El president espanyol ha fet aquestes declaracions després que Junts li tombés, precisament, el primer pas necessari per aprovar uns comptes: la senda de dèficit.
I també ho ha afirmat quan el govern espanyol encara no ha publicat les balances fiscals, que serveixen per fiscalitzar el percentatge executat d’allò que s’ha pressupostat en anteriors comptes. Es tracta d’una de les principals exigències dels independentistes que el mateix Sánchez també es va comprometre a complir aquesta setmana en dues entrevistes a Rac1 i 2Cat. Tanmateix, l’entorn de la vicepresidenta primera i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, reconeix en conversa amb aquest diari que aquesta publicació no serà, ni de bon tros, imminent. Expliquen que hi ha “moltes diferències metodològiques” entre socialistes i juntaires a l’hora de publicar-se que són importants.
El retorn de Puigdemont
Aquestes mateixes fonts també apunten que "res no acabarà de recompondre's del tot" fins que Puigdemont no pugui tornar a Catalunya. "Està desesperat per tornar", opinen; i alhora confien que aquest punt final al seu exili es pugui produir aviat, després que el Tribunal Constitucional es pronunciï sobre el seu recurs. Fonts de la presidència d'aquest tribunal de garanties han manifestat també durant aquest acte institucional sobre la Constitució que continuen "treballant" amb "rigorositat" en la carpeta sobre Puigdemont. "Cal dedicar-li temps", afegeixen.
Paral·lelament, i també en conversa informal amb periodistes, Alberto Núñez Feijóo s’ha mostrat convençut que Junts no se sumarà a una moció de censura del bracet de Vox. "Ha sigut un kleenex de Sánchez tota la legislatura", ha arribat a dir. També ha opinat que el president espanyol continuarà complint pactes amb la formació de Puigdemont i que el PSOE aconseguirà retenir els independentistes a la seva trinxera per tal de continuar enrocat a la Moncloa fins al final del mandat.
“Una legislatura complicada”
Sánchez ha insistit novament que aquesta legislatura és “complicada”, sobretot per l’enverinada aritmètica que van deixar les urnes a les eleccions generals del 23-J del 2023. “Però hem guanyat totes les batalles importants”, ha destacat; tot assegurant que el seu partit també ha actuat “amb contundència” cada vegada que ha esclatat algun escàndol com el de José Luis Ábalos, Santos Cerdán i Koldo García.
Assumeix en "primera persona" el cas Paco Salazar
L’escàndol que acapara tota l’atenció aquests darrers dies és el de Paco Salazar, històric socialista que fins fa uns mesos treballava com a assessor a la Moncloa i ha estat acusat de conductes sexualment abusives per part de treballadores. Sánchez ha “assumit en primera persona com a secretari general del PSOE” la polèmica generada perquè les denúncies de presumptes víctimes van ser esborrades del sistema. “Hem actuat amb contundència, no amb connivència”, ha asseverat alhora que ha assenyalat que són les víctimes —anònimes— qui han de denunciar a la Fiscalia, cosa que no pot fer el PSOE.