L'economista Xavier Sala-i-Martin ha fet pujar els colors a la cara del govern Sánchez, després que l'operació propagandística que han fet amb l'alliberament de peatges a Catalunya. Sala-i-Martin els ha recordat que en realitat l'executiu espanyol no ha alliberat res, sinó que les concessions s'han acabat per elles mateixes. L'economista ha contestat directament a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que es va traslladar al peatge de la Roca del Vallès a fer l'acte propagandístic.

"Senyora ministra, vostès no han alliberat res. Les concessions s'han acabat per elles mateixes (això sí, després que diversos governs socialistes a través de la història les estenguessin sense causa justificada)", ha indicat. "La relació que vostès tenen amb la veritat és patològica", ha afegit.

La ministra s'havia atribuït l'alliberament dels peatges, amb una fotografia al peatge de la Roca del Vallès. "Posem fi als peatges de l'AP-7 i l'AP-2. A partir de les 00:00 hores alliberarem 477 kilòmetres d'autopista que suposaran un estalvi de més de 700 milions d'euros per als usuaris", va indicar Raquel Sánchez.

Sala i martin

 

A partir de l'1 de setembre aquestes vies han passat a ser, com a mínim de moment, completament gratuïtes, perquè passaran a ser de titularitat de l'Estat o de la Generalitat. 

Aquestes vies són l'AP-2 des del Vendrell fins a l'Aragó, l'AP-7 des de la Jonquera fins a Vila-seca, totes dues de titularitat de l'Estat, la C-32 Nord de Barcelona fins a Blanes i la C-33 de Barcelona fins a Montmeló. Com a curiositat, entre els peatges desapareguts hi trobem el que fins ara era el més antic de tot l'Estat, el de Premià, que es trobava a la C-32.

INFOGRAFIA PEATGES AUTOPISTES - Maria López Moya

Això provoca que Catalunya deixi de ser el territori amb més quilòmetres de peatges de l'Estat i passarà a ser el vuitè després de molts anys liderant aquest rànquing, que ara passarà a mans de Galícia. De fet, ara mateix, Catalunya només té 120 quilòmetres de peatges, una reducció considerable. 

Concretament, a Catalunya només seran de pagament quatre trams i totes les concessions vencen entre 2037 i 2039. Es tracta del túnel del Cadí, els túnels de Vallvidrera, la C-16 entre Sant Cugat i Manresa i la C-32 Sud entre Castelldefels i el Vendrell. A més a aquests quatre trams també s'hi han de sumar aquelles vies que incorporen peatges a l'ombra, és a dir, aquelles carreteres on el Govern paga a la concessionària un preu fix per cada cotxe que hi circula: la C-16 entre Manresa i Berga, la C-14 entre Reus i Alcover, la C-35 entre Maçanet i Platja d'Aro, la C-17 entre Vic i Ripoll, l'Eix Transversal i l'Eix Diagonal entre Manresa i Vilanova i la Geltrú.

Qui farà el manteniment de les autopistes?

 

Una altra de les grans preguntes sobre l'aixecament de les barreres és com i qui farà el manteniment de les vies que deixen de ser de pagament. Pel que fa a la C-32 Nord i a la C-33, el Govern ja ha anunciat que destinarà 8,4 milions d'euros per fer aquest manteniment, que anirà a càrrec de la Unió temporal d’empreses (UTE), constituïda per Sorigué, Acsa, Conservación de Infraestructuras, COMSA i Innovia Coptalia. A més, aquest contracte, amb vigència fins al febrer de l'any que ve, incorpora també el desmantellament de les 38 cabines de peatge de les dues vies. 

Per altra part, el ​Ministeri de Transports, que passarà a ser el titular de l'AP-2 i l'AP-7, ja va licitar el mes d'abril passat set contractes per a la conservació i manteniment de les dues autopistes per un import total de 137 milions d'euros. De fet, si mirem aquest contracte en detall, podem veure com el ministeri destinarà uns 18,4 milions d'euros, més els 8,8 milions en impostos, per desmantellar els 48 punts de pagament que hi ha actualment a l'AP-7 des de Salou fins a la Jonquera i l'AP-2, que connecta el Vendrell amb la frontera amb Aragó.

Alliberar les vies de gran capacitat dels peatges implica que el trànsit en aquests trams augmentarà significativament. Ara bé, segons el ministeri, i amb les modificacions adequades, això pot significar una millor distribució del trànsit a les vies catalanes així com millores en la seguretat viària, de congestió i una reducció de la contaminació.