Carregant...

Gabriel Rufián continua recorrent l'Estat amb una idea que fa només uns mesos semblava improbable: construir una candidatura àmplia de les esquerres per a les pròximes eleccions generals. El portaveu d'ERC al Congrés va fer aquest divendres un nou pas en aquesta direcció des de València, on va plantejar una fórmula per resoldre un dels grans obstacles de qualsevol confluència progressista: qui l'hauria d'encapçalar. La seva proposta és tan simple com ambiciosa. Si els partits no són capaços de pactar candidatures conjuntes "província a província", Rufián aposta per celebrar unes primàries obertes que permetin "aglutinar-nos entorn del millor". En un acte a València amb l’exvicepresidenta Mònica Oltra, en el marc d'una gira de trobades que impulsa per reflexionar sobre el futur de l'espai polític situat a l'esquerra del PSOE, Rufián ho va dir alt i clar:  "Votem, aglutinem-nos entorn del millor", va afirmar al costat de la líder de Compromís. El dirigent republicà va reclamar valentia als partits progressistes i va assegurar que, per "responsabilitat", s'ha de treballar en una candidatura conjunta que pugui competir amb la dreta i l'extrema dreta, "encara que ens costi el càrrec" i "encara que sigui impossible per a les direccions dels partits".

L'acte, celebrat al Parc de Capçalera de València, va tenir també un marcat component simbòlic. Entre el públic hi havia dirigents de bona part de l'espai polític situat a l'esquerra del PSOE, com el síndic de Compromís a les Corts, Joan Baldoví; el diputat al Congrés Alberto Ibáñez; l'exalcalde de València Joan Ribó o la coordinadora de Podem, María Teresa Pérez. L'arribada d'Oltra a l'escenari va ser rebuda amb crits de "L'esquerra unida mai serà vençuda" i "alcaldessa, alcaldessa", en una mostra del protagonisme que l'exvicepresidenta valenciana ha recuperat després del seu retorn a la primera línia política.

Una crida a superar les sigles

Rufián insisteix que la seva proposta no passa per dissoldre partits ni renunciar a les identitats polítiques pròpies. Al contrari. El dirigent republicà defensa que les diferents formacions mantinguin les seves sigles, però que siguin capaces de coordinar-se davant l'avenç de la dreta i l'extrema dreta. "Aquí no es tracta que ningú deixi de ser el que és", va afirmar. Segons el portaveu d'ERC, el repte és actuar amb "intel·ligència" i construir programes comuns allà on sigui possible.

La iniciativa arriba en un moment de fragmentació de l'espai progressista. Després de les dificultats de Sumar, les tensions entre Podem i la resta de forces de l'esquerra alternativa i la pèrdua de suport electoral de moltes candidatures, Rufián considera que les divisions poden acabar facilitant governs conservadors. "Tenim la raó, sempre l'hem tingut, som els bons. Però de què serveix tenir la raó si perdem?", va preguntar davant dels assistents. "Si ara no aprofitem l'oportunitat històrica de deixar enrere les diferències del passat i del present, si no som capaços d'unir-nos per fotre fora una màfia, lladres i també els que han permès per inacció que mori gent per la cara, 'apaga y vámonos'", ha dit Rufián, que ha demanat a Oltra, que optarà a l'alcaldia de València, que "l'ajudi" a aconseguir-ho. 

Una proposta que incomoda ERC

La iniciativa de Rufián no només genera interrogants entre altres formacions. També provoca incomoditat dins del seu propi partit. El diputat republicà ha arribat a oferir-se públicament per liderar aquest eventual espai polític i ha defensat que les esquerres sobiranistes i arrelades al territori haurien de tenir un paper central en la seva construcció. Una posició que no coincideix plenament amb la línia oficial d'ERC ni amb la visió expressada en diverses ocasions per Oriol Junqueras. Per això, la gira que està desenvolupant per diferents ciutats té també una lectura interna: Rufián intenta situar al centre del debat una idea de cooperació entre forces progressistes que va més enllà dels límits tradicionals dels partits.

Les primàries com a solució

La proposta de celebrar primàries és  una resposta a la  pregunta recurrent dins de l'esquerra sobre qui ha de liderar una eventual candidatura unitària. Rufián planteja que siguin els electors qui ho decideixin. Una fórmula que permetria evitar negociacions interminables entre direccions i, al mateix temps, legitimar el lideratge escollit. El camí, però, no sembla fàcil. Les diferències estratègiques entre les diferents formacions continuen sent importants i molts partits són reticents a cedir protagonisme en favor d'un projecte compartit.

Malgrat això, el dirigent republicà insisteix que l'actual context polític obliga a explorar noves fórmules. Segons la seva diagnosi, les pròximes eleccions es jugaran en un terreny molt més ampli que la simple competició entre sigles. "L'eix serà decència o indecència, feixisme o antifeixisme", sosté. I per afrontar aquesta batalla, defensa que la unitat ja no és només una opció, sinó una necessitat.

Reclama més capacitat d’influència sobre el PSOE

Rufián i Oltra han mantingut una conversa durant la qual la dirigent de Compromís va assegurar que la unitat de les esquerres a la ciutat de València "ja està gairebé feta" i va insinuar que també podria estendre's al conjunt del País Valencià. "És que ens hi juguem molt", va afirmar amb un somriure, dirigint-se al públic.

Per la seva banda, Rufián va defensar que formacions com Compromís, ERC o el BNG haurien de tenir més capacitat d'influència sobre el PSOE. Segons el dirigent republicà, les esquerres amb arrelament territorial han de ser capaces de pressionar els socialistes perquè impulsin polítiques més ambicioses.

El moment més emotiu va arribar al final de l'acte, quan Oltra va recordar la mobilització ciutadana després de la Dana que va assolar el País Valencià l'octubre del 2024. Visiblement emocionada, va evocar la "riuada de voluntaris" que es va organitzar per ajudar els afectats i la va convertir en una metàfora política. "Aquest és el riu de gent que ha de guanyar. Guanyarem València, guanyarem el país i guanyarem a Espanya", va proclamar, provocant una llarga ovació d'un públic ja dempeus.