Renfe no va comunicar al Banc Europeu d'Inversions (BEI) el retard en l'entrega dels 31 trens a Astúries i Cantàbria per problemes a les mesures. Segons informa l'ABC, Renfe va els fets el passat mes de gener, de manera que ho va fer dos anys més tard que el fabricant detectes les errades en la fase de disseny i ho comuniqués a la companyia pública. És a dir, no es va informar d'un greu error durant dos anys a un dels majors inversors darrere d'aquestes obres. 

El BEI finança la majoria del projecte. Concretament, posa 150 dels 190 milions d'euris que estaven compromesos perquè els trens es posessin en marxa a finals del 2024. Terminis que no es podien complir. De la mateixa manera que no es va comunicar aquest gran error, després que en la fase de disseny s'advertí a Renfe d'aquests trens. No seria fins aquest gener. L'empresa pública no hauria concretat si va informar de l'error abans o després que aquest escàndol saltés als diaris. 

Conseqüències de l'escàndol: dues destitucions 'trampa'

Quan l'escàndol dels trens a Astúries i Cantàbria es va fer públic s'esperava que es depuressin responsabilitats i semblava que era així quan es va anunciar la destitució de dos càrrecs de l'empresa que estarien implicats.  Per una banda, Adif va acomiadar el titular de la direcció d'Inspecció i Tecnologia com a mesura preventiva, mentre que Renfe va fer cessar de la seva responsabilitat en Gestió de Matèria el que era el gerent de l'Àrea de Gestió de Material de Renfe Viatgers en el moment en què es va preparar el projecte d'aquests trens. 

Tanmateix, poc després es va donar a conèixer que aquestes sortides de treballadors ja estaven previstes per altres motius i s'hauria aprofitat per mostrar que es prenien mesures per aquests errors. Fonts de les dues companyies apuntaven que "se'ls ha utilitzat com a caps de turc per no assumir cap responsabilitat política". Els suposats caps de turc són el gerent de l'Àrea de Gestió de Material de Renfe Viatgers, un treballador de 67 anys que tindria la seva jubilació prevista per aquest any i el cap d'Inspecció i Tecnologia de Via d'Adif, del qual fonts de la companyia apunten que ja estava previst que abandonés aquest càrrec per altres motius. 

La resposta del govern espanyol 

Si la depuració de responsabilitats, que al final no ho ha estat, no va ser una bona resposta, la del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Per una banda, va anunciar que l'error se solucionarà, però va advertir que els nous trens no arribaran "com a mínim" fins a l'any 2026. A més, des del Ministeri s'ha demanat l'empresa adjudicatària CAF un calendari per "saber si es poden ajustar els terminis".