Renfe i Adif han destituït aquest dilluns dos alts càrrecs involucrats en la polèmica dels trens que no cabien als túnels a Cantàbria per un error en l'amplada dels vagons. D'una banda, Adif ha acomiadat el titular de la direcció d'Inspecció i Tecnologia com a mesura preventiva, mentre que Renfe ha fet cessar de la seva responsabilitat en Gestió de Matèria el que era el gerent de l'Àrea de Gestió de Material de Renfe Viatgers en el moment en què es va preparar el projecte d'aquests trens. Aquestes destitucions han tingut lloc a l'espera del resultat de l'auditoria anunciada per la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez.

Adif, en un comunicat, ha defensat que aquesta decisió permetrà que una altra persona participi en el grup de treball que es crearà amb el Ministeri per tancar el disseny del tren licitat per Renfe. "Adif col·laborarà amb absoluta transparència a l'auditoria del Ministeri de Transports i valorarà les seves conclusions per procedir als ajustos organitzatius de caràcter definitiu que es recomanin", ha apuntat. Pel que fa a Renfe, ha anunciat la destitució del que fins ara s'ocupava de la Gestió de Matèria, una persona que, segons han detallat, ha exercit diversos càrrecs vinculats a l'àrea Tècnica i de Material al llarg de la seva carrera. 

A l'espera de nous trens

Renfe ja ha aconseguit un acord amb l'empresa Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), Adif i l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF) per solucionar el problema causat per l'amplada mètrica dels trens destinats als serveis de rodalies i mitjana distància de Cantàbria, i també d'Astúries, del País Basc, Galícia, Castella i Lleó i Múrcia. Cap de les parts implicades ha confirmat el termini establert per a resoldre aquest error, però s'estima que la construcció d'aquests nous trens es pot demorar fins a tres anys.

De fet, encara hi ha tràmits per resoldre per tal que la solució pactada pugui tirar endavant. En concret, l'AESF ha d'autoritzar que s'apliqui un mètode que no recull la normativa espanyola, però sí l'europea, i desenvolupar els seus procediments, segons han informat fonts de Renfe a Europa Press. D'altra banda, l'empresa CAF també haurà de contractar una empresa especialitzada a aplicar aquest mètode, mentre que el contracte entre Renfe i l'empresa haurà de ser modificat per a introduir un seguiment del projecte amb aquest tren de referència. Finalment, Adif haurà d'aportar les dades sobre les característiques de la infraestructura i comprometre's a mantenir els mateixos paràmetres.