El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha presentat avui el Manual dels governs a Twitter. Pautes per a institucions públiques a partir de l’experiència del Govern de Catalunya. Es tracta d'una publicació que s'ha fet des del Govern amb el suport de la famosa xarxa social, i aplega tot un seguit d'idees, recursos i estratègies amb l'objectiu d'ajudar a governs i institucions a fer un ús més òptim d'aquesta eina digital.

En l'acte, que ha conduït la periodista i comunicadora Gina Tost, Puigdemont ha demanat als futurs usuaris del manual de "fer-la vostra". "Demano que ens feu un feedback, que ens ajudeu a millorar-la perquè aquesta és una guia que no abandonarem", ha assegurat.

Puigdemont, que en el seu compte consta com a @KRLS, ha recordat que va descobrir que Twitter era "més que un giny merament de comunicació" i que podia esdevenir "una eina de governança i de comunicació política".

Lideratge

"Hem agafat prou lideratge i prou reconeixement com perquè ens puguem convertir tots plegats en 'preescriptors útils per a la societat i el món global", ha reivindicat el president del Govern en l'acte. Del manual se n'ha fet una edició limitada en paper en llengua catalana i anglesa, però s'espera que la majoria de futur lectors hi puguin accedir en l'edició digital que s'ha fet en català, anglès i castellà. Des del compte @govern hi ha un enllaç amb el qual es pot fer la descàrrega del document.

El llibre mostra alguns casos emblemàtics de la presència de la Generalitat a Twitter que permeten conèixer millor les noves vies de comunicació en suport digital i els usos d'aquesta conversa pública que millora la relació entre l'Administració i la societat civil i que impacta internament també en les administracions. 

En aquest sentit, Carles Puigdemont ha reivindicat aquesta xarxa social com una eina útil per el debat social i polític, sempre i quan se'n faci un ús amb seny i ha recalcat l'empoderament creixent dels usuaris gràcies a les eines digitals. Ha remarcat, a més, la importància de "l'actitud" com a usuari, el qual considera que ha de ser "curiós" i "deixar-se sorprendre". 

Acció pública

A tall d'exemple, ha rememorat com, seguint la pista via Twitter, va trobar un creatiu de Barcelona, que va ser portada en el Corriere Internazionale, que alhora replicava una portada d'un dibuix d'un danès. "No s'ha de donar res per fet", ha sentenciat Puigdemont, convidant a "deixar-se emportar per la descoberta" però sense deixar de banda que també és "cada vegada més important saber gestionar el soroll i la brossa".

Durant l'acte, que s'ha fet al Mirador del Museu d'Història de Catalunya sota un sol de justícia, el cap de l'Executiu ha indicat com Twitter també és una eina de microblogging que també resulta útil pel que fa a les polítiques públiques de col·laboració amb el conjunt d'actors implicats en l'acció pública: ciutadania, entitats i empreses. De fet, Puigdemont ha recomanat a les petites i mitjanes empreses que també inverteixin en comunicació digital per créixer. 

Pel que fa a l'àmbit internacional, el president del Govern ha vist en aquesta xarxa social casos de governs petits dels quals Catalunya en podria aprendre per l'ús intel·ligent que en fan de les eines digitals. L'altra cara de la moneda són altres administracions "que es passen amb el 'bonrollisme' i que el seu efecte sobre la ciutadania és contrari al desitjat perquè es "banalitza al canal".