Els dos líders de Junts, Carles Puigdemont i Jordi Turull, han convocat aquest dijous al vespre l'executiva de Junts per Catalunya per abordar i decidir el sentit del vot dels set diputats del partit als dos decrets llei sobre habitatge que el Congrés dels Diputats ha de convalidar aquest divendres. Segons ha pogut saber El Nacional.cat, la reunió començarà a les 21 hores i serà telemàtica, amb la participació de tots els membres de l'executiva, una seixantena de dirigents, que escoltaran les explicacions sobre les negociacions amb el govern espanyol encapçalades per la portaveu al Congrés, Míriam Nogueras, abans de fixar la posició del partit.
La reunió arriba després que Podemos hagi confirmat aquest mateix dijous que els seus quatre diputats votaran a favor dels dos decrets, malgrat les crítiques de la formació de Ione Belarra al contingut de les mesures i al fet que el govern espanyol hagi dividit el paquet d'habitatge en dos textos. Belarra ha justificat el suport perquè el Sindicat de Llogateres havia reclamat a Podemos que facilités la seva aprovació. Amb el canvi de posició de Podemos, el focus es concentra ara especialment en Junts i el PNB, que encara no han avançat quin serà el sentit del seu vot. La direcció dels juntaires haurà de valorar si dona suport als dos decrets, si en rebutja algun o si opta per l'abstenció, després de dies de negociacions amb l'executiu de Pedro Sánchez.
La reunió de l'executiva se celebrarà després dels actes convocats per l'ANC a la plaça Urquinaona de Barcelona amb motiu del novè aniversari de l'1 d'octubre i un cop finalitzada la jornada del debat de política general al Parlament. Serà, per tant, una reunió que concentrarà en poques hores els dos principals fronts polítics de Junts: l'activitat parlamentària catalana i la decisió sobre una votació al Congrés que pot resultar determinant per al govern espanyol. La direcció de Junts arriba a aquesta reunió després d'haver expressat "decepció i preocupació" pel redactat final dels decrets aprovats pel Consell de Ministres. El partit havia negociat durant les darreres setmanes amb l'executiu espanyol diverses versions del paquet d'habitatge, però considera que el text que finalment ha arribat al Congrés s'ha allunyat d'algunes de les seves demandes.
Entre els punts que generen dubtes hi ha la regulació de la compra d'habitatges per part dels fons voltor i la protecció dels petits propietaris. Junts també ha qüestionat la interpretació d'una de les disposicions del decret relacionada amb el dret de compra dels llogaters en determinats supòsits d'herència. Fonts del Ministeri d'Habitatge, però, han negat que el redactat actual permeti aquesta interpretació i han assegurat que el problema existia en una versió anterior del text que es va intercanviar amb els juntaires.
Dos decrets diferents
El govern espanyol va optar dimarts per dividir el paquet de mesures d'habitatge en dos reials decrets. El primer, que és el que ha estat negociat amb els diferents grups parlamentaris, inclou la protecció davant els desnonaments de persones vulnerables fins al 2030, la pròrroga durant dos anys dels contractes que finalitzin abans del 31 de desembre del 2028, la regulació del lloguer de temporada i d'habitacions i limitacions a la compra d'habitatges per part de fons voltor fins al 2028. El text també incorpora bonificacions per al pagament del lloguer per a famílies amb ingressos inferiors als 33.000 euros, incentius fiscals per als propietaris i un límit del 2% a l'actualització dels lloguers. En el cas del lloguer d'habitacions, la norma incorpora una clàusula competencial per la qual la regulació no s'aplicarà inicialment a Catalunya, que ja disposa d'una política pròpia.
El segon decret inclou una de les principals demandes de Sumar i dels sindicats de llogaters: la renovació automàtica dels contractes. El redactat preveu que els contractes es renovin automàticament durant cinc anys si el propietari és una persona física i durant set anys si és una empresa o un fons, sempre que cap de les parts n'hagi comunicat la finalització. A més, si és el propietari qui decideix no renovar el contracte sense una causa justificada, hauria d'indemnitzar el llogater amb l'equivalent a almenys dotze mensualitats d'un habitatge similar a preu de mercat. El text també amplia de quatre a sis mesos el preavís que ha de donar el propietari. Aquest segon decret no ha estat negociat amb la resta de grups parlamentaris i és el que afronta més incertesa de cara a la votació de divendres.
Podemos canvia l'escenari
La confirmació del "sí" de Podemos modifica el mapa de la votació. La formació morada havia criticat que el govern espanyol hagués dividit les mesures en dos decrets i havia deixat entreveure que el segon text tenia poques possibilitats de tirar endavant. Aquest dijous, però, Belarra ha confirmat que els quatre diputats de Podemos votaran a favor dels dos textos després que el Sindicat de Llogateres els demanés explícitament que ho fessin. Belarra ha qualificat les mesures d'"engrunes" i ha mantingut les crítiques al govern de Pedro Sánchez per haver separat els decrets, però ha defensat que Podemos no vol convertir-se en l'"excusa" perquè l'executiu no aprovi cap mesura. El vot favorable dels morats deixa ara Junts i el PNB davant la decisió sobre la convalidació dels textos.
El PNB tampoc no ha comunicat encara el sentit del seu vot. El partit basc va expressar dimecres dubtes sobre els decrets i va defensar la necessitat de protegir els llogaters sense "criminalitzar" els petits propietaris. El seu president, Aitor Esteban, va mantenir converses al Congrés amb el ministre de la Presidència, Félix Bolaños, en plena negociació sobre els textos.
Per Junts, la reunió d'aquest dijous tindrà també una càrrega política especial. L'última reunió de l'executiva que va abordar una decisió de gran transcendència sobre la relació amb el PSOE es va celebrar a Perpinyà, a la Catalunya Nord, fa gairebé un any, quan la direcció del partit va acordar trencar les relacions polítiques amb els socialistes després de mesos de tensions. Ara, gairebé un any després, la direcció de Junts tornarà a reunir-se per decidir una votació que afecta directament el govern de Pedro Sánchez. La diferència és que aquesta vegada el debat arriba després d'un període de negociació específica sobre habitatge i amb la crisi residencial com un dels principals elements de pressió política sobre el govern espanyol.
La decisió final correspondrà a l'executiva que Puigdemont i Turull han convocat aquest dijous a les nou del vespre. L'endemà, els set diputats de Junts hauran de traslladar aquesta posició al ple extraordinari del Congrés, que està fixat a les 11h, on també estarà en joc la convalidació del segon decret, el que estableix la renovació automàtica dels contractes de lloguer.
