Vint-i-quatre hores després de la reunió entre el president de la Generalitat, Salvador Illa, i el president a l'exili, Carles Puigdemont, aquest últim ja ha traslladat el contingut de la trobada a la cúpula del seu partit. Primer, ho ha fet aquest matí a Waterloo amb el secretariat permanent, el nucli més reduït on hi són els dirigents de més pes del partit, i, a la tarda, ho ha fet amb la resta de membres de l'executiva nacional via telemàtica. Durant la trobada de l'executiva, fonts presents apunten que ha estat el mateix Puigdemont que ha començat a parlar i que els ha traslladat el contingut i el com es va organitzar la trobada produïda aquest dimarts.
Puigdemont creu que la trobada reforça Junts
El president juntaire els ha assegurat que en cap cas van parlar dels pressupostos, ni dels catalans ni dels espanyols, com també ha explicat que va traslladar el seu malestar al president de la Generalitat per la situació d'incompliments dels acords amb el PSOE, sobretot pel que fa a la delegació de les competències d'immigració o l'oficialitat del català a la UE. Per això, Puigdemont ha traslladat a l'executiva que durant la tardor hauran de prendre decisions sobre si continuen amb el suport al govern espanyol de Pedro Sánchez. Tot i això, el president juntaire, segons expliquen diverses fonts del partit, ha assegurat que la trobada ha estat positiva per a Junts per Catalunya, perquè, segons el president a l'exili, visualitza el partit com a "única alternativa" al govern socialista. A més, també ha explicat que va ser una trobada amb "actitud de respecte institucional" entre dos presidents i que, personalment, no es coneixien. Amb tot, part dels membres de la direcció juntaire ha traslladat al president la seva preocupació per la situació "d'incompliments" dels acords amb el PSOE.
Una nova trobada juntaire a l'exili
D'aquesta forma, la formació començar un treball intern de debat i reflexió per prendre decisions durant la tardor. Segons un comunicat del partit, les trobades de la cúpula del partit d'aquest dimarts es van preveure i convocar el mes de juliol, abans que hi hagués previst una trobada amb el president Illa, "amb la voluntat d'iniciar la reflexió i el debat intern a partir de les quals prendre decisions polítiques". El president a l'exili ja va avisar des de Prada el passat 19 d'agost sobre el fet que "potser a la tardor passaran coses que no han passat fins ara" i va assegurar que ja havien donat "prou temps".
En el comunicat juntaire, el partit denuncia que la reunió s'hagi hagut de celebrar a l'exili "atesa la situació d'anormalitat democràtica que es viu al nostre país d'ençà de la repressió". De fet, recorden que ha estat aquest el motiu pel qual els presidents Illa i Puigdemont s'ha celebrat a l'exili i més d'un any després de la investidura del president de la Generalitat. Així mateix, la trobada també ha servit per "fer front a les emergències de la societat catalana en molts àmbits, que agreugen l'empobriment que pateixen les nostres classes mitjanes i populars".
La trobada d'avui també ha servit per marcar uns terminis, fent referència a l'activitat al Parlament de Catalunya, la feina del grup parlamentari al Congrés dels Diputats o les negociacions amb el PSOE a Suïssa. De fet, els dies 15 i 16 de setembre el grup parlamentari de Junts al Parlament farà unes jornades de treball a Waterloo per arrencar el curs polític.