El PSC creu que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) està en un procés de decadència a diferents nivells i per això ha presentat un pla per renovar-la. El document que els socialistes han elaborat amb diferents especialistes té quatre pilars: el canvi tecnològic, la missió de servei públic, la sostenibilitat del model i el suport a la indústria audiovisual del país.

Ara bé, quan parlen de decadència, els socialistes posen el focus en el procés independentista, al qual acusen directament de bona part dels mals de TV3 i Catalunya Ràdio. "La darrera dècada la CCMA es caracteritza per la progressiva conversió de la televisió i la ràdio públiques en un altaveu de continguts independentistes cada vegada més radicalitzats, en contraposició amb el principi fonamental de pluralitat inherent al servei públic audiovisual. TVC i Catalunya Ràdio es converteixen en aquesta etapa en els instruments mediàtics que han acompanyat el desplegament del full de ruta del relat independentista", asseguren.

El PSC creu que tant TV3 com Catalunya Ràdio "s’han convertit en l’altaveu mediàtic del procés independentista, deixant totalment de banda una bona part de la societat catalana". Per justificar-ho posen d'exemple que, segons el CEO, "només un 16% de l’audiència de TV3 i del canal 3/24 es declara contrari a un Estat independent". Per últim, els socialistes acusen els mitjans catalans de "sentir-se còmodes en ser un instrument de l’estratègia independentista".

Per al partit que lidera Miquel Iceta, "cal restablir les missions de servei públic que la Llei de la comunicació audiovisual de Catalunya encomanda a la CCMA i, en particular, les missions específiques que fixa el seu article 26.3 per garantir efectivament “la transmissió d'una informació veraç, objectiva i equilibrada, respectuosa amb el pluralisme polític, social i cultural, i també amb l'equilibri territorial".

 

El canvi tecnològic

Més enllà de les crítiques contra l'independentisme, els socialistes també proposen una "reestructuració organitzativa que permeti la culminació de la CCMA-Digital", la qual s'hauria de fer amb "sinergies i l'externalització de serveis amb empreses del sector especialitzades".

Així doncs, els socialistes aposten per una refundació de la Corporació que hauria d'actuar amb "una major flexibilitat i agilitat". "Això comportarà necessàriament la integració dels mitjans i pensar en clau digital, centralitzant la producció de tots els continguts d’informatius i d’actualitat en una única redacció", apunten.

Fan una crida a emmirallar-se amb la BBC, que s'ha alineat "amb la resta de la indústria del país, integrant la producció, les vendes i la distribució de programes en una sola entitat, creant BBC Studios per tal de potenciar totes les cadenes de valor". Per al PSC, la CCMA ha de construir la seva pròpia plataforma de serveis Over The Top (OTT) "amb participació de tots els operadors públics de l’Estat". "Una plataforma amb capacitat de configurar una oferta lineal i un catàleg de continguts VoD (vídeo on demand), que mostri la riquesa dels pobles d’Espanya i ens permeti aprofundir en la visió federal de l’Estat", afegeixen.

Una renovació "no només de noms"

Sobre la renovació de la CCMA i el CAC, els socialistes insisteixen que no només volen fer un canvi de noms. Així ho ha expressat la portaveu del partit, Alicia Romero, en la roda de premsa d'aquest dilluns, que ha reivindicat que els nous càrrecs que es nomenin tinguin un "encàrrec" a dur a terme. Així doncs, aquesta és la condició del PSC per tal de dur a terme aquesta renovació dels òrgans de govern que ja han començat a parlar amb ERC i Junts.

 

Impuls a la indústria

L'altre gran pilar de la proposta dels socialistes és que la nova CCMA impulsi la indústria audiovisual a Catalunya. I ho concreten amb la construcció del nou Hub Audiovisual de Barcelona. "El pes de l’actual CCMA en l’actual mercat local ha de servir també de palanca per consolidar a partir del Hub un ecosistema audiovisual que aglutini i amplifiqui les capacitats de productores audiovisuals, creatius, desenvolupadors, analistes de dades, empreses del videojoc, agències de màrqueting i publicitat, mitjans audiovisuals, fires, festivals, universitats, centres de recerca, indústries creatives..., amb capacitat per respondre a un mercat altament dinàmic i competitiu", insten.

Els socialistes posen en aquesta equació l'arribada dels fons europeus, motiu pel qual critiquen que els partits independentistes encara no hagin arribat a un acord, tot i que ells continuen postulant-se sense tenir tampoc els suports necessaris.