La comissió d'experts creada pel Govern per estudiar una proposta de reforma de l'Administració de la Generalitat i millora dels serveis públics (CETRA) ha lliurat aquest dilluns les seves conclusions al president, Salvador Illa. Després d'un any de treball, els experts han plantejat una cinquantena de propostes, entre els quals, hi ha un replantejament de l'actual model d'oposicions, per facilitar la captació de talent i reduir els exàmens essencialment memorístics; la professionalització dels alts càrrecs, per evitar que cada canvi de govern imposi una renovació; o optimitzar el talent intern i evitar la desmotivació dels treballadors públics. Entre les mesures dels experts que estan ja en marxa, figura el reconeixement del dret a l'error de ciutadans i funcionaris.
Les propostes s'han presentat en un acte al Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat, presidit per Illa, que ha subratllat que el Govern es proposa accelerar una reforma de l'administració que estava ja en marxa, que l'objectiu no és desregular, sinó simplificar el sistema i de fer-ho "reivindicant els secto públic", per la qual cosa un dels objectius és captar el millor talent possible. Junt amb Illa ha presidit l'acte el president del Parlament, Josep Rull, que ha recordat que aquestes propostes requeriran reformes legislatives i es plantegen en un moment que l'antipolítica assota Europa i "amenaça Catalunya", per la qual cosa cal "consolidar el prestigi de les institucions".
Entre les reformes que, segons el Govern, estan ja en marxa, hi ha la simplificació i millora de la qualitat de la normativa, la reducció de burocràcia, les oficines integrades d'atenció a la ciutadania o garantir la comunicació clara amb els ciutadans. Però també el reconeixement del "dret a l'error", que es troba ja en tràmit al Parlament, i que ha de regular el dret de les persones a rectificar els seus errors davant l'Administració i el dret a l'error dels empleats públics, "per tal d'incrementar la confiança, garantint que no patiran conseqüències dels errors que puguin cometre de bona fe i en determinades circumstàncies".
Oposicions i funcionaris
L'informe planteja canviar els mètodes de selecció dels treballadors públics, que consideren excessivament basats en habilitats memorístiques, i que haurien de ser més àgils i basats en competències; i dedica un capítol a la consolidació de l'ocupació pública de qualitat, en què es planteja "un canvi profund" en la manera com les administracions públiques catalanes gestionen les persones i organitzen el treball." Aquest ha estat un dels punts que ha destacat el conseller de Presidència, Albert Dalmau, en l'acte de presentació, durant el qual ha subratllat el risc de col·lapse que fa front l'administració catalana que en 10 anys veurà com es jubila el 24% dels seus funcionaris.
Els experts proposen per al nou model de selecció i captació de talent, una gestió basada en "equips d'alt rendiment", multidisciplinaris i d'altes competències, i "crear la unitat de coordinació de programes per liderar", així com "optimitzar el talent intern de l'organització" per aconseguir una major eficiència i "evitar la desmotivació" dels professionals. "Evitar que professionals de l'organització optin per romandre en una zona de confort de l'Administració tot minimitzant el seu compromís amb el servei", alerten els experts.
Entre les propostes, s'aposta també per reforçar la reputació institucional i millorar la comunicació interna per incrementar el "compromís" dels funcionaris i millorar "el clima laboral i, de retruc, la productivitat".
Més professional
Els experts aposten pel que descriuen com "un nou model de direcció pública professional" (DPP), amb una distinció entre places directives de lliure designació o places directives de caràcter professional. L'objectiu és incorporar a la Generalitat un primer nivell directiu amb coneixement i competències acreditades, "amb independència de la seva ideologia personal i amb una clara vocació de servei públic", la retribució dels quals "preveurà també una part variable en funció del grau d'acompliment dels objectius que se'ls hagin establert". Aquesta proposta obligarà a aprovar una normativa que creï la figura de la Direcció Pública Professional.
Dins d'aquest nou model, es proposa crear un Institut de la direcció pública professional en el marc de l'Escola d'Administració Pública, que proposarà el quadre de retribucions d'aquests càrrecs, el nomenament dels quals tindrà una durada de cinc anys, renovable per un període de tres anys en el cas dels directors generals o cinc anys, en el cas dels subdirectors generals.
La reforma de l'administració proposada pels experts inclou la creació de dos nous òrgans que han de vetllar per la implementació de les mesures que es volen impulsar: una comissió interdepartamental, del qual formaran part tots els directors de serveis de les diferents conselleries, que en un termini de quatre mesos haurà d'elaborar un informe sobre el grau d'implementació; i un consell assessor per a la reforma dels serveis públics que avaluarà l'efectivitat de les mesures. A més, la comissió d'experts que ha elaborat les reformes mantindrà actiu un consell de direcció.
La comissió d'experts, integrada per 68 persones, va ser creada per acord de Govern el novembre de l'any passat i les seves conclusions després de gairebé 80 reunions dels diferents grups de treball es poden consultar en l'informe de 700 pàgines penjat a la web de l'executiu.