L'exministre José Luis Ábalos potser s'havia relaxat després de detectar que feia dies que la premsa conservadora no el posava al centre de les seves portades, però la calma se li ha acabat i aquest dimecres és el protagonista tant d'El Mundo com de l'ABC. "El PSOE es va saltar el seu propi sistema de control de despeses i no va fiscalitzar els pagaments a Cerdán i Ábalos", titula el primer dels dos diaris que recorda que "durant l’etapa de Felipe González, els comitès federals del PSOE eren espais de debat intens i certa improvisació logística: abans d’intervenir, els dirigents cobraven en metàl·lic les despeses de desplaçament en sobres preparats a la seu de Ferraz". Ara bé, segons documentació interna del partit, a la que ha tingut accés el rotatiu, tot i que aquesta pràctica va acabar oficialment amb José Luis Rodríguez Zapatero, els pagaments en efectiu es van mantenir almenys fins a l’octubre del 2024. El Codi Ètic del PSOE obliga a supervisar els gastos de representació que superin els 600 euros setmanals o els 1.500 mensuals. No obstant això, segons El Mundo, la direcció socialista va incomplir aquesta norma en almenys 32 ocasions entre el 2018 i el 2025, principalment amb els dirigents Santos Cerdán, José Luis Ábalos i Koldo García Izaguirre. "Cap d’aquests desemborsaments va ser autoritzat per l’executiva, tal com marca el protocol intern", adverteix. A més, El Mundo ha parlat amb fonts socialistes que li han reconegut que "les despeses s’aprovaven de manera automàtica i sense control, ja que els secretaris d’Organització —com Ábalos o Cerdán— eren els superiors jeràrquics del gerent, l’encarregat de fiscalitzar-les".

L'ABC, per la seva banda, explica que Pedro Sánchez ha situat en càrrecs públics ben remunerats diversos antics col·laboradors de confiança de José Luis Ábalos i Santos Cerdán, "malgrat que tots dos exdirigents socialistes estan avui esquitxats per una presumpta trama de corrupció vinculada a la seu de Ferraz", recorda. Entre els beneficiats hi ha noms com Mariano Moreno, Ana María Fuentes, Pedro Saura, Ricardo Mar, Alfredo Rodríguez, Juanfran Serrano i Julio Navalpotro, tots ells membres de l’entorn més pròxim dels exresponsables d’Organització del PSOE. Segons fonts socialistes, aquests nomenaments han servit per mantenir sota control el vell aparell d’Ábalos i Cerdán i evitar possibles fugues d’informació en plena investigació judicial. 

Els dos diaris conservadors no només coincideixen a tornar a posar Ábalos al centre del debat, sinó també en destacar a la portada l’ensorrament, aquest dimarts, d’un edifici en obres al centre de Madrid, que ha deixat quatre víctimes mortals. Els Bombers han trobat la matinada de dimecres els dos últims cossos entre les runes de l’immoble, situat al carrer de las Hileras, a prop d’Òpera i la Puerta del Sol, que es va esfondrar parcialment dimarts al migdia. Poc abans de la mitjanit ja s’havien localitzat les dues primeres víctimes. Les persones mortes són una responsable de l’obra, identificada com a Laura, i tres treballadors —Dambéle, Alfa i Jorge— originaris de Mali, Guinea i l’Equador, d’entre 30 i 50 anys, empleats de l’empresa constructora ANKA. Dos d’ells es trobaven al soterrani i un altre a la sisena planta en el moment del col·lapse. El jutge i els equips policials s'han quedat al lloc fins a la matinada per iniciar la identificació dels cossos i determinar les causes de l’accident.

El País, les dones afectades per l'escàndol de les mamografies a Andalusia porten el cas a la justícia. Una seixantena de dones afectades pels errors en els cribratges del càncer de mama a Andalusia es van reunir aquest dimarts a la seu de l’associació Amama, a Sevilla, per compartir les seves experiències i rebre assessorament legal. Moltes d’elles asseguren haver desenvolupat la malaltia després de fer-se la prova sense rebre cap resultat o haver confiat que estaven sanes en no ser notificades. La Conselleria de Salut ha reconegut que unes 2.000 dones no van ser informades correctament dels seus diagnòstics. Les afectades preparen una demanda col·lectiva contra el Servei Andalús de Salut per possibles negligències en el programa de prevenció. L’objectiu és exigir responsabilitats i indemnitzacions, tant per la via penal com administrativa, segons el cas. Tot i les crítiques, Amama vol mantenir-se al marge de qualsevol instrumentalització política i reclama prioritàriament que totes les dones siguin revisades i rebin la informació mèdica que els correspon. Què diuen la resta de portades d'aquest dimecres?

El Mundo
ABC
El País
La Razón
La Vanguardia
El Periódico
Ara
El Punt Avui
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!