La Junta d’Andalusia que presideix el popular Juanma Moreno travessa una greu crisi de credibilitat a causa d’un greu error en el sistema de cribratge del càncer de mama gestionat pel Servei Andalús de Salut (SAS). La Junta d’Andalusia ha admès que unes 2.000 dones que es van sotmetre a mamografies en els darrers anys no van ser informades sobre resultats dubtosos que requerien seguiment o proves addicionals, cosa que va provocar retards importants en els seus diagnòstics i tractaments, en alguns casos fins i tot amb anys de demora. Aquesta fallada en la comunicació s’ha concentrat especialment a l’Hospital Virgen del Rocío de Sevilla i en diversos centres més de Cadis i Màlaga, i ha provocat una gran alarma social i nombroses denúncies públiques. Tot i que la Junta assegura que el 98% de les lesions eren benignes, s’han produït casos en què han derivat en l’aparició d’un càncer, tractaments contra la malaltia i fins i tot haver de realitzar mastectomies, sense que la pacient hagués rebut un avís previ d’alarma. Aquesta fallada del programa de cribratge, que cada any du a terme al voltant de 480.000 mamografies a dones d’entre 49 i 71 anys a Andalusia, ha estat considerada un dels majors escàndols sanitaris recents a la comunitat autònoma a causa del greu impacte sobre la salut i la confiança en el sistema públic. Tant és així, que Juanma Moreno, president de la Junta d’Andalusia, ha hagut de sortir a demanar disculpes públicament pels errors.

“Disculpes i profund pesar”

Moreno ha expressat les seves “disculpes i profund pesar” per les deficiències en la comunicació dels resultats, que van provocar retards en diagnòstics i tractaments. Ha explicat que ja s’està revisant el protocol per identificar totes les afectades i evitar errors futurs. El president ha insistit en la necessitat de “posar-se en marxa de manera immediata per identificar on ha ocorregut aquest error, rectificar-lo i millorar-lo”. Segons ha explicat Moreno, el problema s’ha produït principalment en aquells casos en què el radiòleg no tenia clar si existia càncer i se supeditava el diagnòstic a una segona prova. És en aquesta fase on sembla que s’ha produït la fallada del protocol que ha provocat que algunes dones no fossin informades adequadament.

A més, Moreno ha demanat a l’Associació de Dones amb Càncer de Mama de Sevilla (Amama), que representa les dones afectades, que col·labori amb l’Administració per localitzar aquelles pacients que no van ser informades adequadament i que s’incorporin en un circuit preferent per recuperar el temps perdut. Malgrat la gravetat de l’assumpte, el president va descartar el cessament de la consellera de Salut i va defensar l’eficàcia del sistema sanitari andalús, encara que va reconèixer que en un sistema tan gran poden ocórrer fallades puntuals. També va anunciar que donarà explicacions en la sessió plenària del Parlament andalús la setmana vinent. El SAS va començar a trucar aquests dijous una a una a les 2.000 afectades per revisar els casos dubtosos, fer les proves diagnòstiques pertinents com més aviat millor i començar el tractament en els casos que ho requereixin. La Junta, però, reconeix que desconeix el nombre exacte de dones que han pogut desenvolupar la malaltia en el temps durant el qual no es va informar dels seus casos.

L’Amama denuncia que la Junta ho sap des del 2024

 La presidenta de l’Associació de Dones amb Càncer de Mama de Sevilla (Amama), Ángela Claverol, ha denunciat que el govern andalús coneixia aquests problemes des de principis del 2024, però no va actuar per solucionar-los. La Junta ha començat a contactar de manera individual amb les afectades i revisarà mamografies dels últims tres anys per identificar possibles casos de càncer no detectats a temps. També s’han anunciat mesures per depurar responsabilitats i s’estudia la possibilitat d’una demanda col·lectiva. La consellera de Salut, Rocío Hernández, també ha demanat disculpes públicament, encara que l’oposició n’ha exigit la dimissió.

Juan Manuel Moreno Bonilla (PP) s’enfronta probablement a la pitjor crisi des que va arribar a la presidència de la Junta d'Andalusia el 2019, i tot i que les enquestes li auguren que reeditaria la majoria absoluta a Andalusia quan falta menys d’un any del final de la legislatura, caldrà veure si aquest cas pot afectar-lo políticament.  La magnitud de l’impacte sanitari i social, sumat a la tempesta política que ha desencadenat, amb tots els partits de l’oposició reclamant responsabilitats, la pressió per possibles demandes col·lectives i crítiques fins i tot de sindicats i associacions de consumidors, ha posat en qüestió la gestió sanitària del govern autonòmic de Moreno, però de moment, el president es resisteix a assumir qualsevol responsabilitat en forma de dimissions. "La conselleria no està per a canvis sinó per treballar amb més afany i determinació", ha justificat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!