El ministre d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, José Luis Escrivá, ha afirmat que és "mentida" i un "rumor fals" que sigui obligatori tenir cita prèvia per ser atès a la Seguretat Social, mentre que la web d'aquesta especifica que sí que és necessari tenir-la. La pífia la va fer ahir al Congrés dels diputats en resposta a les crítiques del diputat del PP Jaime Eduardo de Olano sobre la seva gestió de l'atenció ciutadana. 

Visiblement exaltat, el ministre va carregar contra el PP dient que "han mentit" per afirmar que a la Seguretat Social s'ha d'anar amb cita prèvia i va assegurar que "no és veritat perquè el 25% de les persones s'atenen directament". També va denunciar que "la gent se'ls ha cregut i no ha anat a la Seguretat Social". "Perjudiquen els ciutadans, és una vergonya", va clamar Escrivá. 

En realitat, la mateixa web de la Seguretat Social especifica que "L'atenció al ciutadà a les oficines de la Seguretat Social requereix disposar d'una cita" i posa que "l'horari habitual d'atenció presencial a les oficines és de dilluns a divendres de 9 h a 14:30 h". També s'ha constatat que en algunes oficines de la Seguretat Social hi ha cartells que diuen que "Només s'atendrà amb cita prèvia". 

Crítiques de l'oposició

El diputat del PP Jaime Eduardo de Olano havia criticat la gestió d'Escrivá en matèria d'atenció ciutadana per "les oficines tancades, setmanes per aconseguir una cita i mesos per tancar tràmits, moltes vegades en oficines a kilòmetres del seu domicili". De Olano ha retret al ministre que "en el primer trimestre de 2023 no hi havia dates disponibles a cap oficina per tramitar una prestació de maternitat o paternitat, una viudetat o l'ingrés mínim vital" i ha afirmat que ha convertit la Seguretat Social en "una administració tercermundista". 

El Ministeri es defensa i matisa

Després de la polèmica sorgida per les afirmacions d'Escrivá, fonts ministerials s'han defensat i han matisat a El País que "sempre s'ha atès sense cita", especialment a les "persones vulnerables" i a les que necessiten fer "tràmits urgents". També afirmen que el model d'atenció amb cita prèvia es va instaurar el 2013 i que s'utilitza "a totes les administracions" per "optimitzar el temps de tots i posar ordre". Les mateixes fonts assenyalen que "s'han impulsat les taules ràpides per donar atenció a persones grans i vulnerables" i per "aquells que no tinguin capacitat per emprar altres vies com la telemàtica". 

Falta de personal

Sindicats dels treballadors de l'Administració han reconegut en repetides ocasions que pateixen un problema de manca de persona, que no permet oferir el servei òptim i fa que la gestió es vegi desbordada. Segons el Ministeri d'Escrivá, hi ha hagut un augment de les plantilles de 3.500 treballadors durant els últims dos anys, però el nombre total és de 21.900, mentre que el 2011, fa més de déu anys, era de 28.700, àmpliament superior.