Sisena vegada que el Parlament de Catalunya rebutja un concert econòmic a la basca aquesta legislatura. Totes les vegades han coincidit una majoria: la dels 68 diputats de PSC, PP i Vox. Ho han fet en els dos debats de política general celebrats i en quatre mocions a l'executiu català, tots ells a proposta de Junts per Catalunya. L'últim cop ha estat aquest mateix dijous a la tarda, però aquesta vegada ha estat el primer cop després que el PSOE i Esquerra republicana arribessin a un acord sobre el model de finançament que actualitza l'actual, però que injecta 4.700 milions d'euros a Catalunya. La moció rebutjada, presentada per Junts, volia constatar que el sistema de finançament més just ha de ser el concert econòmic i que s'hauria d'aplicar a través d'una llei especifica que en reguli el funcionament fora del marc de la LOFCA (Ley Orgánica de Financiación de las Comunidades Autónomas). Els suports a aquesta moció, un cop més, ha estat per part dels diputats d'Esquerra Republicana i la CUP, mentre que els Comuns i Aliança Catalana s'han abstingut.
La moció també incloïa que la llei en qüestió ha de preveure que la Generalitat tingui sobirania fiscal i normativa sobre els impostos recaptats a Catalunya, així com l’exacció, gestió, liquidació, recaptació i inspecció només a través de l’Agència Tributària de Catalunya. "També ha d’incloure la metodologia per determinar la quota que la Generalitat pagarà a l’Estat. Aquesta quota contemplarà els serveis prestats realment per l’Estat a Catalunya i una aportació solidària decidida per la Generalitat", apuntava la moció de Junts rebutjada. La cambra catalana, això sí, ha reclamat la publicació de les balances fiscals gràcies a l'abstenció dels 42 diputats del PSC i el suport dels 65 diputats de Junts, ERC, CUP, Comuns i Aliança Catalana.
La cambra avala l'acord de finançament POSE-ERC i rebutja denunciar el dèficit fiscal
Una altra de les qüestions que ha rebutjat és la denúncia al dèficit fiscal de Catalunya amb els vots en contra de PSC, PP i Vox; l'abstenció dels Comuns i la CUP; i els vots favorables de Junts, ERC i Aliança Catalana. Una última qüestió que la cambra catalana també ha rebutjat és que la Generalitat insti el govern espanyol a compensar la no execució històrica d'inversions amb la condonació del 100% del deute del Fons de Liquiditat Autonòmic (FLA) de forma immediata. Això sí, amb l'abstenció d'ERC, els vots favorables de Junts, els Comuns, la CUP i Aliança Catalana; i l'oposició dels 68 vots de PSC, PP i Vox.
En canvi, la cambra catalana sí que ha donat suport a l'acord entre el PSOE i Esquerra Republicana sobre el nou model de finançament a través d'una proposta dels Comuns. PSC, ERC i Comuns hi han votat a favor; Junts, PP, Vox i Aliança Catalana en contra; i la CUP s'ha abstingut. Concretament, el punt de la moció dels Comuns que s'ha aprovat al ple defensa "treballar" perquè els 4.700 milions que preveu el nou model de finançament per la Generalitat serveixin per "blindar" serveis públics i per "impulsar les polítiques d'habitatge" que necessita el país.
Junts busca un acord de país per un model de concert basc
En una setmana marcada pel debat sobre Rodalies, precisament, la consellera d'Economia, Alícia Romero, va assegurar que el model de concert basc proposat per Junts per Catalunya no inclou una quota de solidaritat. Els juntaires, amb el seu vicepresident, Antoni Castellà, al capdavant, va defensar que el model que defensa el seu partit sí que inclouria una quota de solidaritat, tal com recull la moció. Precisament, els juntaires aposten per presentar una esmena a la totalitat durant el debat parlamentari de la llei acordada entre el PSOE i ERC que inclouria un element que faria transitar cap a la sortida de la LOFCA.
Junts, a més, està buscant un acord de país amb els principals agents econòmics per tenir l'aval d'un concert basc per a Catalunya, tal com va proposar el president Mas. Dijous passat ja es va reunir amb la patronal Cecot, mentre que aquest dilluns els juntaires es van reunir amb el G8, que integren la Cambra de Comerç de Barcelona, Pimec, el Col·legi d'Economistes, el Cercle d'Economia, la Fira de Barcelona, FemCat, RACC i Barcelona Global. Aquest passat dimarts, a més, Junts es va reunir a Bèlgica amb Foment del Treball. Precisament, el G8 i Foment, tal com ha pogut avançar El Nacional.cat, han acordat una declaració sobre l'acord de finançament en la qual subratllen que és "insuficient".
El document acordat per les patronals presenta l’acord com "un punt de partida que representa un avenç" i fa una crida als partits catalans perquè col·laborin per perfeccionar-lo. Alhora, però, alerta dels elements que considera insuficients, ja que l’acord no supera el model vigent i manté les diferències respecte del concert econòmic. La nota també destaca que la negociació arriba en un moment en què el dèficit acumulat d’inversió en infraestructures a Catalunya s’acosta a una xifra equivalent al pressupost de la Generalitat. Els comptes del 2023, actualment prorrogats, ascendeixen a 40.500 milions d’euros.
Precisament, el Govern i Junts han fet diferents interpretacions del comunicat de les patronals. Mentre la consellera Alícia Romero ha assegurat que ha estat Foment qui ha rectificat i ha subratllat que les entitats han fet una crida a treballar plegats per millorar l'acord, Junts per Catalunya celebra que les patronals vegin insuficient el nou finançament. "Tots coincidim que el concert econòmic és el model", ha defensat el vicepresident de Junts Antoni Castellà.