La rocambolesca història dels nous submarins de l'Armada Espanyola sembla que té dificultats importants per arribar a bon port. I és que els problemes que envolten els submarins S-80 de l'exèrcit espanyol són cada cop més preocupants.

Si primer era el pes, ara resulta que és l'alçada. Segons ha informat aquest dimecres el diari El País, un nou error en les dimensions causarà una darrera inversió de 16 milions per part del Ministeri de Defensa.

El problema s'arrossega, l'any 2013 els tècnics van detectar que el pes era tan elevat que no es podia garantir la flotabilitat de les embarcacions submarines. Unes conclusions que van obligar a redissenyar les naus, augmentant 10 metres l'eslora i 800 tones el desplaçament.

Un cúmul d'errors

Els canvis de dimensions, però, han resultat problemàtics per al futur dels submarins que ara, a causa de la seva llargada, no poden atracar a la base naval de Cartagena.

Aquest cúmul de desencerts ha portat el govern espanyol a realitzar noves despeses. La darrera, per adaptar la base de les naus i per ampliar les foses. En total, 16 milions d'euros més que s'hauran de sumar a la xifra que puja ja, ni més ni menys, que a 1.700 milions d'euros, el doble del que estava previst.

La ministra de Defensa espanyola, Margarita Robles / EFE

El mateix diari ha informat que l'executiu de Pedro Sánchez aprovarà en els propers dies, per evitar que la construcció de les naus s'allargui més, les noves partides de pressupost. 

La ministra de Defensa espanyola, Margarita Robles, va treure importància als fets en una entrevista aquest dimecres a Onda Cero. "Moltes vegades, quan es parla de molts milions no s'explicita que són a deu o onze anys vista". Va apuntar que la construcció dels vehicles aquàtics acabarà, possiblement, el 2030 o 2031.

Poca gent sap, del cert, la data en què aquests submarins podran sortir a navegar, el que és cert, però, és que de moment ningú ha assumit responsabilitats.