La vicepresidenta primera del govern espanyol i ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, ha criticat aquest dissabte l'actitud dels barons del PP en relació amb la proposta del nou model de finançament autonòmic, ja que considera que "parlen però no ofereixen cap proposta". En aquesta mateixa línia, la líder del PSOE a Andalusia ha advertit des de la localitat de Bonares, a Huelva, que els populars facin servir "el tema del finançament autonòmic com un element de confrontació entre els governs del Partit Popular dels territoris contra el govern d'Espanya" i s'ha preguntat "si realment el PP algun cop ha tingut interès a donar més diners a la sanitat pública i l'educació pública", ja que, ha dit, "la meva sospita és que no".
La ministra d'Hisenda s'ha pronunciat així després de ser qüestionada per la cimera sobre finançament autonòmic que el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, ha convocat demà a Saragossa i de la qual ha dit que "només servirà per parlar, parlar, parlar, parlar i no posar cap proposta a sobre de la taula". María Jesús Montero ha indicat que el govern espanyol "fa un pas endavant i formula una proposta que posa a disposició de la sanitat, de l'educació, de la dependència, 21.000 milions d'euros perquè gestionin les comunitats autònomes i el PP simplement rebutja la proposta", ha lamentat. Per a la ministra, el PP rebutja el debat perquè "no té lideratge per poder afrontar dins del seu partit una proposta única, té tantes propostes com comunitats autònomes hi ha" i perquè "per al govern d'Espanya és prioritari i per al PP no tant".
Menysprear un territori és trencar Espanya
Segons el parer de la ministra Montero, "qui trenca Espanya és qui permanentment està situant un territori en comparativa amb un altre per menysprear-lo o per, senzillament, intentar tenir la bandera dels greuges comparatius". Montero creu que el govern andalús prefereix "utilitzar el finançament com a arma de confrontació i, per tant, per a queixar-se, per a victimitzar-se, per a no fer res, amagar la seva incompetència i traslladar que el govern d'Espanya és responsable de tot". Montero ha incidit que la proposta és de "5.700 milions d'euros a l'any" per a Andalusia si se suma el fons de compensació, i ha retret al president de la Junta d'Andalusia, Juan Manuel Moreno Bonilla, el seu rebuig a una xifra que supera les expectatives de la comunitat: "Diu que no quan el Parlament andalús va demanar 4.000 milions i ho fa, simplement i plana, perquè he sigut jo la que ho ha posat damunt de la taula".
Ha vinculat aquesta falta de projecte amb la sortida de l'enginyeria Ayesa cap al País Basc i ha criticat que "el govern andalús no ha fet absolutament res i quan se li pregunta: per què no ha fet el mateix que el govern Basc? Diu que és que li falta finançament". "L'excusa sempre serà el finançament, i quan se li diu 'aquí està i per sobre del que has demanat', continuen dient que no". A parer seu, això passa perquè "no tenen projectes ni tenen capacitat alguna de poder posar sobre de la taula una proposta", ha conclòs.
El finançament és un "encàrrec de Junqueras"
Aquest dissabte, la portaveu del govern andalús i consellera d'Economia i Hisenda, Carolina España, també ha fet referència a la proposta del nou model de finançament autonòmic de la ministra Montero en unes declaracions als periodistes des de Màlaga, on ha manifestat que el model "no defensa Andalusia. Tot el contrari", i que suposa "un nou greuge a la comunitat". España ha dit que el nou finançament autonòmic l'impulsa l'executiu central "a esquenes" de les comunitats i que és "un encàrrec punt per punt de Junqueras".
"Montero no pot venir a Andalusia a passejar-se com un agent de l'independentisme", ha sostingut Carolina España, qui ha argumentat que el nou sistema "manté l'infrafinançament" d'Andalusia i, a més, "incrementa la bretxa respecte a Catalunya" i ha advertit que la Junta no permetrà "ser menys" que altres regions. A parer seu, aquest model és "una autèntica bogeria que va en contra del principi d'igualtat i contra el principi de progressivitat i solidaritat" i que s'ha fet "a l'esquena" de les comunitats amb l'objectiu "únicament i exclusiva" de "comprar els vots de l'independentisme català" perquè Pedro Sánchez segueixi a la Moncloa.