El director del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), Pepe Serra, ha explicat que ja tenen preparat el trasllat d'una part de les pintures profanes cap a Vilanova de Sixena. Així ho ha explicat a la Comissió de Cultura del Parlament de Catalunya, des d'on ha subratllat que són les pintures que no es van cremar durant l'incendi del 1936 i que no corren perill per al seu trasllat. "La llista número 11 inclou unes pintures que no estaven a la sala capitular i que no es van cremar. Estan instal·lades en una altra sala del museu amb d'un suport d'acer rígid", ha explicat Serra, que ha assegurat que ja ha licitat els plecs. "Hem demanat a la jutgessa que en el moment que ens digui procedirem", ha explicat Serra, assegurant que els falta una informació de la part aragonesa perquè no saben ni a on, ni com, es volen rebre. Les pintures en qüestió són vuit plafons de menor dimensió que decoraven la part dels murs d'una sala rectangular situada entre l'església i el claustre i que van ser arrancades als anys seixanta.
El responsable del museu, alhora, ha explicat que la retirada de les obres té unes complicacions “infinites”. “Hi ha una paraula que aviat començarà a aparèixer i és la de la responsabilitat”, ha afegit. Una línia que ha seguit la consellera de Cultura, Sònia Hernández, qui ha defensat aquest dimecres l’actuació de la Generalitat en el conflicte judicial sobre les pintures murals del monestir de Santa Maria de Sixena, a Osca, i ha remarcat que totes les decisions s’han pres amb la voluntat de fer compatibles les resolucions judicials amb la preservació de les obres.
Hernàndez insisteix en la complexitat del procediment
Durant la seva intervenció a la Comissió de Cultura del Parlament, Hernández ha subratllat la complexitat del procediment, que contraposa una sentència ferma que ordena la restitució de les pintures amb la necessitat, segons ha dit, de protegir un patrimoni d’un valor excepcional i en un estat de fragilitat extrema. Concretament, la consellera ha assegurat que desconeix cap informe de l'Aragó que digui que el trasllat de les obres de Sixena es pot fer tranquil·lament.
En aquest context, ha explicat que el Govern continuarà traslladant als òrgans judicials els informes i arguments tècnics que alerten dels riscos que comportaria el trasllat, alhora que mantindrà la col·laboració tècnica amb totes les parts implicades en el litigi. Ha insistit que aquesta actuació es fonamenta en criteris de rigor professional, seguretat patrimonial i transparència, amb un únic objectiu: garantir la conservació de les obres. “Aquest és el nostre compromís i la nostra responsabilitat”, ha afirmat. La consellera també ha admès que el marge d’actuació és limitat i ha recordat que la Generalitat va presentar un incident d’execució de la sentència per posar de manifest els riscos existents, tot rebutjant que aquesta iniciativa respongui a una estratègia dilatòria.
Pel que fa a la situació actual de les pintures, Hernández ha assegurat que es conserven al Museu Nacional d’Art de Catalunya en condicions òptimes, amb un control constant, monitoratge i estabilització adequades dins d’un entorn especialment preparat per a la seva preservació. Finalment, ha remarcat que el patrimoni cultural és un bé col·lectiu que transcendeix generacions i que, per aquest motiu, les decisions sobre el seu futur han de prendre’s amb serenor, coneixement i un alt sentit de responsabilitat, pensant tant en el llegat rebut com en el que s’ha de transmetre a les generacions futures.
