Després d'eliminar el Premi Nacional de Tauromàquia i posar en marxa els tràmits per extingir la Fundación Francisco Franco, el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, apunta ara cap a un nou símbol, la Biblioteca Nacional d'Espanya (BNE). Estretament vinculada amb la monarquia des de la seva fundació, la Direcció General de la Biblioteca treballa des de fa mesos en un redisseny de la seva marca i podria prescindir pròximament de la corona reial en el seu logotip. Segons informa el diari ABC, la companyia que s'ha encarregat de renovar tota la imatge institucional de la Biblioteca Nacional és l'estudi Cruz más Cruz en col·laboració amb Rubio & del Amo, que tenien l'encàrrec de "donar una nova imatge d'obertura de la Biblioteca Nacional d'Espanya a la societat". Aquesta col·laboració dels dos estudis de disseny multidisciplinari van elaborar diverses propostes per la nova imatge de la BNE: una amb corona, una altra sense corona i una última amb una corona alternativa a la que va dissenyar Alberto Corazón el 2005.

Segons declaracions recollides per l'ABC, el dissenyador i arquitecte Pepe Cruz, membre de Cruz más Cruz, l'empresa que ha rebut l'encàrrec, confirma que el Ministeri de Cultura, fa unes setmanes, ja hauria donat el seu vistiplau a una de les propostes, però no especifica quina de les tres. L'arquitecte reconeix que entre els responsables del Ministeri d'Ernest Urtasun, hi havia "molt debat" sobre si la corona s'havia de mantenir o no, i que és "un tema crític". Malgrat això, des de la BNE asseguren que la decisió no està presa i que el tem encara no ha passat pel Patronat de la Biblioteca.

"Una transformació significativa del logotip"

La companyia de Cruz más Cruz, responsable dels redissenys de marques institucionals de Correus, PSOE, cadena COPE, El Mundo, Fundació ONCE, Repsol, Renfe i fins i tot de la bandera de la Comunitat de Madrid, confirma que el disseny "canvia molt" i és una "transformació significativa". Asseguren que la nova imatge institucional de la Biblioteca Nacional inclou també un canvi de color, de tipografia, d'estructura de marca, etc. "En disseny diem que tot allò que no suma, resta, diu Pepe Cruz, es tracta d'una proposta global, on cada element aporta. No podem acceptar que a un projecte global sense corona se li posi corona", confirma el dissenyador i arquitecte. 

Amb l'objectiu de "fer una Biblioteca nacional un espai accessible per tots, amb una nova mirada i un nou llenguatge", l'empresa Cruz más Cruz, amb l'ajuda de Rubio & del Amo, van guanyar la licitació llançada per la Direcció General de la Biblioteca Nacional per realitzar un "servei de redisseny de la identitat digital". El contracte es va formalitzar per 10.694 euros per un termini d'execució de cinc mesos.