El Ministeri d'Agricultura ha confirmat tres nous casos de pesta porcina en senglars que s'han trobat dins del radi on va aparèixer el primer focus de la infecció, a Cerdanyola del Vallès. En total, amb aquesta nova dada la xifra de senglars infectats a Catalunya s'enfilaria fins als 16 casos. Els tres nous positius han estat confirmats pel Laboratori Central de Veterniària d'Algete, que és el centre de referència del Ministeri. Per contra, no s'ha detectat cap cas infectat entre les 55 granges que es troben dins del radi de 20 km considerats de risc més alt i que es mantenen en constant observació i recollida de mostres.
Segons la informació facilitada pel ministeri d'Agricultura, fins ara s'han analitzat 15 cadàvers més de senglars que han aparegut morts en aquesta zona i que han resultat negatius. Des que va començar el control dels senglars, fa dues setmanes, s'hi han trobat més de 200 senglars morts. En la majoria dels casos, segons va explicar la consellera d'Interior, Núria Parlón, al Parlament, havien mort a causa de ferides provocades per atropellaments.
Origen
Pel que fa a la investigació al voltant de l'origen d'aquest brot, el Comitè Científic sobre la Pesta Porcina Africana (PPA), que ha celebrat la seva primera reunió, té previst comptar en el termini màxim d'un mes i mig amb un informe que analitzi les possibles causes de l'entrada del virus, l'evolució prevista i analitzar les mesures que s'han adoptat fins ara per contenir la malaltia.
Aquest divendres ha publicat El País que el Centre d’Investigació en Sanitat Animal (IRTA-CReSA), el laboratori de Bellaterra sota sospita per la possible fuga del virus de la pesta porcina africana, tenia planificats almenys dos experiments amb aquest patogen durant els mateixos dies en què va aparèixer el primer senglar infectat a Collserola, a escassos 800 metres de les instal·lacions.
Agents Rurals
D'altra banda, els Agents Rurals han intensificat les darreres hores les feines per blindar el radi de sis quilòmetres des del punt en què es va localitzar el primer cas, reforçant les tanques, que fins ara eren provisionals i reparant possibles fugues d'animals prop d'autopistes i vies de tren. Un cop s'ha tancat aquest primer perímetre, han començat les captures dels exemplars del segon perímetre, que s'estén fins als 20 quilòmetres, amb gàbies i armes silenciades.
Des del primer moment, l'objectiu del cos d'Agents Rurals ha estat evitar que els senglars poguessin escapar del perímetre, que inicialment s'havia encerclat amb tanques provisionals, mentre en consolidava el tancament de contenció. Aquesta setmana, però, els tancaments provisionals, s'han substituït per tanques ancorades en terra i amb passos canadencs, amb terra irregular que els senglars no poden creuar bé.
Dimecres de la setmana vinent hi ha prevista una compareixença al Parlament del president de la Generalitat, Salvador Illa, per donar compte de la crisi provocada per l'aparició dels senglars amb pesta porcina. Aquesta setmana van ser els consellers d'Agricultura, Òscar Ordeig, i d'Interior, Núria Parlon, els que van comparèixer per donar explicacions en comissió. Des de l'oposició s'ha retret a Illa la seva absència a Catalunya quan va esclatar la crisi i que no tornés del seu viatge oficial a Mèxic per liderar la resposta del Govern.