El projecte del MidCat queda ensorrat. El president de la república francesa, Emmanuel Macron, s’ha acabat imposant; i després de mesos d'haver renegat d’aquest corredor, ha aconseguit que el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, fes marxa enrere en aquest projecte. El substitut serà un corredor verd que es dedicarà a transportar hidrogen. L’acord s’ha produït en una trobada entre els dos líders europeus en la qual també hi ha participat el primer ministre portuguès, António Costa.

Ha estat el mateix Sánchez qui ha anunciat aquest acord entre els tres presidents. La intenció és desenvolupar “un nou corredor d’energia” per interconnectar la península Ibèrica amb la resta de la Unió Europea a través d’un túnel que uneixi Catalunya amb França. Així doncs, la intenció és que per aquest conducte circuli hidrogen verd, però també gas durant un període de transició. La reunió entre Sánchez, Macron i Costa no ha durat gaire més que una hora, i ha tingut lloc a la seu de la Representació Permanent de França a la Unió Europea. La trobada ha tingut lloc poc abans de l’inici del Consell Europeu en el qual els Vint-i-set intentaran superar les diferències sobre noves mesures per intervenir el mercat energètic i posar sostre als alts preus del gas.

 

La Moncloa n'informa Aragonès

La ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha explicat minuts més tard que es fes pública la notícia que ja ha parlat amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, per "informar-lo sobre l'acord polític entre Espanya, França i Portugal que permeti la construcció d'un corredor d'energia verda entre Barcelona i Marsella". Segons Ribera, es tracta d'una "solució europeista, solidària, verda i de futur".

Aliança Scholz-Sánchez

El president del govern espanyol ha insistit en els darrers mesos que la seva principal intenció era la d’impulsar el MidCat. Fins al punt que va escenificar una aliança amb el seu homòleg alemany, Olaf Scholz, a finals d’agost. Tots dos es van conjurar per accelerar la construcció d’aquesta  interconnexió gasística sense el vistiplau de Macron. En una compareixença conjunta al palau de Meseberg, prop de Berlín, Scholz va constatar que Espanya comptava amb el suport total d'Alemanya per avançar cap a la connexió gasística de la península Ibèrica amb França a través dels Pirineus.

Tot i les reiterades pressions d’Alemanya i Espanya cap a França, Macron no ha baixat en cap moment del burro. L’única aproximació de posicions que es va intuir des de l’Elisi va ser quan es va afirmar que es “repensarien” la idea d’aquesta connexió gasística. Res més. Alemanya va arribar a dir que aprovaria que la UE financés part important del projecte, que inicialment xifrava entorn dels 440 milions d'euros i que França estimava ara en uns 3.000 milions.

El gran argument de Macron per no fer el MidCat una realitat era que es tractava d’un gasoducte “innecessari” ja que els canals que travessen el País Basc i Navarra estan “infrautilitzats”. El president francès destacava que durant l’agost va ser França la que exportava gas a Espanya, i no al contrari. “No comprenc el problema a curt termini que s’intenta resoldre”, afirmava Macron.